Page 35 - Merimies 4 2015
P. 35

om sjöfarten är det redan vanligt med loka- la avtal. På rederi- och fartygsnivå avtalar man nuförtiden bl.a. om bemanningen, yr- kesbehörigheterna och arbetstiden.
Parternas gemensamma syn är att sam- ma princip även ska efterföljas i de fartygs- speci ka garantilöneavtalen som uppgjorts i enlighet med handelsfartygsavtalet.
Parterna har även konstaterat, att när det gäller förverkligandet av ovannämnda princip, så ska man ta hänsyn till ifall det mellan arbetstagaren och arbetsgivaren har gjorts en överenskommelse som avvi- ker ifrån den normala avlösningen eller ar- betsordningen, såsom obetald ledighet el- ler annan motsvarande frånvaro som grundar sig på kollektivavtal eller på lag.
far- och MorföräLdrarS begraVning
Arbetstagarens far- och morföräldrar anses härefter vara nära släktingar och det blir därför möjligt att få betald ledighet för att delta i deras begravning. Arbetstagaren an- svarar själv för resekostnaderna.
Med nära anförvanter har redan tidigare avsetts arbetstagarens äkta hälft och sambo- ende, partnern i registrerat partnerskap, barn, den äkta hälftens och samboendes barn, partners barn i registrerat partnerskap, arbetstagarens föräldrar och far- och morför- äldrar och den äkta hälftens och samboen- des föräldrar samt i registrerat partnerskap partnerns föräldrar samt arbetstagarens brö- der och systrar.
MöjLighet tiLL andra beStäMMeLSer för SMÅtonnage
Genom ett garantilöneavtal kan man kom- ma överens om annat gällande småtonna- gefartygens löne- och arbetsvillkor.
SeMeSter
Om totala antalet semesterdagar vid uträk- nande av semesterns längd inte utgör ett heltal, ska den överstigande delen av en dag ges som full semesterdag. Om arbets- tagaren vid slutet av anställningsförhållan- det betalas semesterersättning som mot- svarar semesterlönen och om antalet semesterdagar inte utgör ett heltal, ska den överstigande delen av en dag räknas som full semesterdag.
MinUSVederLag
Utrikesfartens handelsfartyg
När det gäller minusvederlag har man länge följt principen, att ”ifall åt sjömannen har getts mera vederlagsledighet, än det som de ackumulerade vederlagen förutsätter, så kan sjömannen inte åläggas att utföra några eventuella minustimmar efter att han åter- vänder till arbetet. Dessa minustimmar kan inte kvitteras med semesterdagar”.
erSättning för SMUtSigt arbete
Utrikesfartens handelsfartyg och passagerarfartyg
Ersättning för smutsigt arbete betalas för varje påbörjad timme då arbetet är långva- rigt.
Arbetstagaren är berättigad till ersätt- ning för smutsigt arbete varje gång hen måste städa eller i sitt arbete hantera upp- kastningar, exkrement eller andra motsva- rande sekret eller blod i mängder som avvi- ker från det normala. Det arbete som görs för att rengöra, öppna och reparera avfalls- vattentankar och nedkast samt rörledning- ar och då man måste behandla ovan nämn- da sekret eller blod, betalas dock ersättning (14,32 euro) för varje påbörjad timme.
LaSthanteringSerSättning
Utrikesfartens handelsfartyg och passagerarfartyg
Parternas gemensamma ståndpunkt är att lasthanteringsersättning alltid betalas för hela timmar.
brand- och räddningSöVningar
Passagerarfartyg
Om arbetstagarens vilotid störs av rädd- nings- och brandsläckningsövningar samt andra övningar med säkerhetsutrustning, skall till hen ges tillräckligt med ersättande vilotid.
2016 • 4 // MS 35


































































































   33   34   35   36   37