Page 44 - Merimies 2/2017
P. 44

djungeltrumman hjälper sjömän att hitta arbete
Sjömännens egen arbetsförmedling i Helsingfors och Åbo lades ner för fem år sedan. I dag är det bara arbets- och näringsbyråns tjänsteman Tero Mäenpää som sköter sjömännens ärenden i Finland.
– Jag sköter bland annat dem, men gör även allt annat. Sjömännen och rederierna har kunnat få hjälp främst härifrån Åbo och Åland, berättar Mäenpää.
TEXT uP/mika Peltonen
S jömän som blir arbetslösa hittar ofta nya arbetsplatser till sjöss via
rederiernas webbsidor.
Viking anställer här och där
ville hård ansvarar tillfälligt för tjänsten som sjöpersonalchef på Viking Line och är baserad på Åland. Enligt honom söker Vi- king Line arbetstagare från många platser.
– Om det blir lediga tjänster  yttar vi först gamla arbetstagare inifrån bolaget. Vi söker också arbetstagare från arbetsförvalt- ningen. Chefer söker vi på Facebook och på andra ställen på nätet, berättar Hård.
Enligt honom är det svårt att hitta kök- spersonal. Dem söker man på köksperso- nalföreningens sidor.
Hård utlovar inte arbete åt alla sjömän som söker det, men åt många.
– Vi försöker hitta den bästa arbetstaga- ren. Jag kan inte säga att det  nns arbete åt alla, men det är ständigt behov av arbetskraft.
En del hittar, en del inte
Man kan även få en del tips från arbets- kraftsförvaltningen.
– En del hittar jobb här, en del inte. Ar- betsgivarna informerar inte särskilt ofta om sina tjänster via oss.
Djungeltrumman är enligt Mäenpää det bästa sättet att hitta arbete till sjöss.
– När man behöver vikarier frågar man om någon känner någon som skulle kunna vikariera under semestern. Hittar man ing- en så vänder man sig till oss och jag söker då vikarier.
Mäenpää kan inte ens uppskatta hur många arbetslösa  nska sjömän det  nns.
– Det är inget överutbud, men inte heller någon jättebrist.
Maskinarbete lättast att hitta
För närvarande är det lättast för maskinar- betare att hitta arbete, och då främst ma- skinmästare.
Rederiernas webbsidor är nyttiga.
– På däcksidan är det lite svårare efter- som  er söker sig dit.
Det retar Mäenpää att man lade ner sjö- männens egen arbetsförmedling.
– Det är dåligt, framför när de här refor- merna kom i början av 2017, säger Mäen- pää med hänvisning till den färska Mani- la-konventionen.
– Nu måste sjömännen gå repetitions- kurser så att de kan fortsätta arbeta till sjöss. Till sjöss måste man bland annat gå
om brand- och räddnings ottekurser vart femte år.
Sjösektorns behörighetsbrev beviljas av tra ksäkerhetsverket Tra .
Kaos på Tra 
Mäepää berättar att det är ibland kaos på Tra  och att sjöarbetarna måste vänta på sina behörighetsbrev. Därför har de inte all- tid heller kunna ta jobb även om det fun- nits vikariat.
– Inom fem år måste man gå om vissa kurser så att man kan fortsätta arbeta inom sin bransch. Yrket blir dyrt när man måste gå dessa kurser.
Som arbetslös arbetssökande har man enligt Mäenpää kunnat gå några kurser på arbets- och näringsbyråns bekostnad. En del arbetssökande känner inte till den möj- ligheten.
– De missade de eftersom det inte  nns någon centraliserad sjöarbetsförmedling. Det hade behövts, åtminstone i dagens re- formsituation.
44 MS // 2 • 2017


































































































   42   43   44   45   46