Page 42 - Merimies 2/2017
P. 42

ombudsmannen ger råd
Var noggrann med
Sjömans-Unionen är på god väg mot digitalise- ring. Unionen behöver mera sällan papper vid sin verksamhet. Unionens styrelse får nuförti- den alla mötesdokument i elektronisk form. Styrelsemedlemmarna bekantade sig med nya molntjänster i samband med årets första möte.
arbetsavtalet!
ett ArbetsAvtAL För sjöFArAre ska alltid ingås skriftligen och upprättas i fyra exemplar. Ett går till arbetstagaren, ett till fartygets befälhavare och två till arbetsgiva- ren. Ett arbetsavtal gäller normalt tillsvidare, men kan av grundad anledning ingås även för viss tid.
Kom ihåg att arbetsgivaren är skyldig att ge dig ditt exemplar av arbetsavtalet. Så var noga med att du erhåller det exemplar som avses för arbetstagaren. Kontrollera speci- ellt följande detaljer noggrant innan under- tecknandet:
• tidpunkten/datumet då arbetet inleds (detta datum är nödvändigtvis inte samma datum som vid undertecknandet av arbetsavtalet);
• vid ett tidsbundet avtal ska man notera längden på avtalet samt grunden för ingå- endet av avtal för viss tid;
• prövotiden – kan vid arbetsavtal som gäl- ler tillsvidare vara högst sex månader och vid ett tidsbundet avtal högst hälften av den tid för vilken avtalet gäller, dock inte längre än sex månader och
• vilket kollektivavtal samt löneavtal som tillämpas på ditt arbetsförhållande och ar- bete samt lönebetalningsperioden.
Ifall det görs ändringar i arbetsavtalet un- der arbetsförhållandets gång ska dessa änd- ringar eller tillägg införas i samtliga fyra ex- emplar. Kontrollera att ditt egna exemplar kompletteras på samma vis och med sam- ma text.
Fråga ifall du är osäker på varför dylika ändringar görs innan du bekräftar ändring- arna med din underskrift. Ta vid behov hjälp av förtroendeman – eller vid avsak- nad av sådan – Unionens ombudsman.
Mera detaljer  nns beskrivet i sjöarbets- avtalslagen (756/2011) 1. kapitel 3 §.
jessica troberg
jessica.troberg@smu. 
Sjöfartsförbunden: Merikarhu borde ha inhemsk besättning
sjömäNNeNs FAcKFörbUND har kritiserat Gränsbevakningsväsendet, som anställde utländska arbetstagare på bevakningsfartyget Merikarhu. Far- tyget bevakar EU:s yttre gräns i Medel- havet.
Totalt hälften av den 20–30 man star- ka besättningen har annat än  nskt medborgarskap. En del av befälet har också hämtats från utlandet.
Gränsbevakningsväsendet har moti- verat anställningen av utländska arbets- tagare med att man  ck ”kompetenta personer” och att Finland inte hade till- räckliga resurser. Sjöfartsförbunden godtar inte förklaringarna, utan betrak- tar blandbesättningen som ett misstag. Förbunden betonar, att det  nns  nländ- ska yrkesmän för gränsbevakningsope- rationer.
Skeppsbefälsförbundet, Sjömans- Unionen och Maskinbefälsförbundet påminner att Gränsbevakningsväsen- dets och dess fartygs huvuduppgift är att trygga säkerheten vid Finlands grän- ser och havsområde och delta i försvars- arbetet. Därmed ska Gränsbevaknings- väsendets fartyg vara under strikt inhemsk kontroll även när fartyget skö- ter ett EU-uppdrag.
Sjömans-Unionens ordförande simo Zitting är förundrad över Gränsbevak- ningsväsendets förfarande, framför allt då det pågår diskussioner om att be- gränsa möjligheterna för personer med dubbelt medborgarskap att arbeta med strategiska uppgifter.
Merikarhu har varit på Medelhavet också tidigare men fartyget har då haft en  nsk besättning.
42 MS // 2 • 2017
v
i
d
f
a
r
l
e
d
e
n
Katariina Kivistö


































































































   40   41   42   43   44