Page 35 - MS 3 2017
P. 35

Jonathan Himmelroos är en av de många ålänska sjömännen, som jobbar på M/s Rosella.
Familjevis på haven -
Ålänningarna seglar
med tillförsikt mot
Om man vill träffa åländska sjömän, lönar det sig att resa med Rosella. Största delen av fartygets personal är från ön.
På fartyget möter man en nöjd personal, fastän osäkerheten om branschens framtid ibland gnager på humöret.
TEXT katariina kivistö BILDER jukka-pekka flander
R osellas återgång till att segla un- der finsk flagg innebar en del förändringar, men förtroende- mannen ingela Grane tror, att personalen för det mesta är nöjd
med sina arbets- och anställningsvillkor.
– Nu är vi inte lika mycket lediga som under svensk  agga, i Sverige kan man an- vända sina ledigheter mer  exibelt under lugnare perioder. Även tjänsteårstilläggen
försämrades något.
Förändringen har i alla fall enligt Grane,
som arbetar som säljare, inte påverkat stämningen på fartyget. I alla fall på hennes
egen avdelning i tax-free butiken har man inte märkt något av förändringarna. Det som ger anledning till glädje är, att Marie- hamn-Kapellskär-linjen absolut är nödvän- dig och drar resande. Kryssningspaketen har utvecklats och det  nns en efterfrågan för dem. Men det  nns också många kun- der som reser till ett visst resmål. En sådan lojal kundgrupp är svenskar som reser till sina sommarställen på Åland.
Idealiskt skiftarbete
Bartendern anders Brostedt är svensk, men bor numera i Mariehamn
– Kärleken tog mig till Åland. Flytten var in- te svår, för arbetet till sjöss kan man också göra härifrån, berättar Brostedt.
Anders Brostedt trivs både i sitt arbete som på sin bostadsort. 1:1-skiftarbetet är enligt honom idealiskt. Efter ett hektiskt arbetspass är det skönt att stranda i lugna Mariehamn.
– I det nuvarande systemet kan jag pla- nera mitt liv. Det är också positivt, att man sover bra på Rosella, då fartyget är i hamn under nätterna.
Den så positiva mannens liv skuggas av oron för sjöfartsbranschens situation.
framtiden
2017 • 3 // MS 35


































































































   33   34   35   36   37