Page 36 - MS 3 2017
P. 36

Anders Brostedt trivs på jobbet och tycker om att leva på Åland. Ingela Grane (till vänster) och Sonja Andersson är nöjda
Men han oroar sig ibland för branschens situation.
– Beslutsfattarnas skatte- och andra lös- ningar grubblar man för ofta på. Åland är ändå så beroende av sjöfarten, att jag ser positivt på framtiden.
För Brostedt är det en självklarhet att höra till ett fackförbund och han ser det in- te som omöjligt att han kan ta en roll i fack- föreningsverksamheten.
– Att höra till facket är också en fråga om solidaritet.
”Här förstår man sig på pengar”
Butikschefen Mikael holmström har också han en stark tro på framtiden för Ålands sjöfart. Tron förstärks av nya fartygsbeställ- ningar.
– Jag litar på, att sjöfarten även i fortsätt- ningen erbjuder arbetsplatser till ålänning- arna och drar in skattepengar till landska- pet, säger veteransjöfararen.
Enligt Holmström är det orättvist, att rederierna tävlar på olika villkor beroende på deras nationalitet. Åland har ändå klarat sig bättre än fastlands-Finland i den hårda tävlingen. Försäljningen av Silja Line grä- mer fortfarande.
– Ålänningar är förbannat visa, tar hand om sitt företag så att den fungerar. Här för- står man sig på pengar.
med Rosellas butiker.
För Holmström själv har Viking Line varit en bra arbetsgivare under redan 30 år. Hans son robin holmström seglar också på Rosella och den yngre sonen har börjat sjöfartsstudierna.
Om sitt eget arbetsområde, Rosellas tre butiker, är Holmström stolt. Butikerna har utvecklats med tanke för att motsvara rese- närernas önskemål och intressen.
Holmström ger också positiv feedback åt fackförbundet.
Ålänningar är förbannat visa, de förstår sig på pengar.
– Sjömans-Unionen har förändrats mot det bättre. Den har lyckats undvika strejker, tidigare hade man för många. Unionen ar- betar också för att hålla bekvämlighets ag- gat fartyg i schack.
Rederierna måste våga satsa
Halvmatrosen jimmy Broman represente- rar Ålands nya, smarta sjöfartsgeneration.
Broman som trivts på sjön sedan han var liten, hamnade efter ett snedsteg i byggbranschen i sjöbranschen. Och ämnar
Mikael Holmström litar på, att sjöfarten drar in skattepengar även i fortsättningen.
fortsätta och avancera i karriären där. Den unga mannen  yttar till Åbo till hösten, för han studerar till sjökapten. Hans största dröm är en säker arbetsplats.
– Sjöfartsbranschens utsikter har länge varit si så där. Jag hoppas, att rederierna vågar satsa på sjöfarten, också på miljö- vänliga lösningar, vilka är populära och vik- tiga, säger kaptensplantan.
36 MS // 3 • 2017


































































































   34   35   36   37   38