Page 37 - MS 3 2017
P. 37

sjöfarten håller Åland  ytande
Sjöfarten är fortfarande motorn i den åländska ekonomin. Även om sjöfartens relativa andel som inkomstkälla har minskat är den fortfarande landskapets viktigaste näring.
Ålandsrederiernas fraktfartyg seglar till stor del under bekvämlighets agg. Sjöfarten erbjuder ändå arbetsplatser också för ålanningar.
– Ålands sjöfart borde ta i bruk ny teknologi i ett tidigt skede, tycker forskaren Richard Palmer.
äger sådana är Godby Shipping, berättar Palmer.
Maktfaktorn i den åländska sjöfarten, Lundqvist Rederierna, har tankfartyg. Lund- qvist har  aggat ut sina tankers. Till rede- riets anställda hör enbart utländska sjöfa- rande. Till befälet hör inte heller  nländare.
Investeringar behövs
Passagerarfartygstra ken spelar en viktig roll fastän konkurrensen i branschen är hå- rd och antalet passagerare som reser via de åländska hamnarna har minskat jämfört med toppåren. Ändå var antalet passagera- re i fjol hela 3 664 000. Särskilt Viking Line är en stor arbetsgivare.
– Ålands sjöfart är framgångsrik om vi tar i bruk ny teknologi i ett tidigt skede. Åt- minstone Lundqvist och Viking Line kan investera i effektivitet och miljövänlig tek- nik, eftersom de har en stark ekonomi, an- ser Richard Palmer.
Med tanke på framtiden är det avgöran- de om passagerarmängderna på Östers- jön fortsätter att öka och om efterfrågan på sjötransporter av varor kommer att öka. Ålänningarna är också spända på hur det går med sjöfartsstöden som EU har godkänt och om taxfreeförsäljningen blir kvar på fartygen och om bränslekostna- derna stiger.
Åland är en betydande ägare inom sjöfartsbranschen och ägandet har även ökat under de senaste åren. Ålandsrederier-
nas fartyg seglar ändå till stor del under nå- gon annan än  nländsk  agg. Fraktfartyg seglar under bekvämlighets agg. Även näs- tan hälften av passagerarfartygen är re- gistrerade i Sverige.
Av hela bruttolönebeloppet som Ålands sjöfartssektor betalar stannar ungefär 60 miljoner kvar på Åland. Rederierna betalar också företagsskatt till Finland. Dessutom betalar ägarna skatt på dividenderna till Finland.
Sjöfarten sysselsätter drygt 1 000 ålän- ningar som är bosatta på Åland. Det är 7,3 procent av alla arbetande i landskapet.
Siffrorna som beskriver sjöfartens bety- delse växer om man inkluderar hela havsklustret, dvs. även bland annat beman- nade anläggningar, försäkringsbolaget Alandia och små specialteknologiföretag.
Tankfartygen under bekvämlighets agg
– Sjöfarten har internationaliserats och även på Åland har branschen förändrats, säger forskaren richard palmer vid Ålands statistik- och utredningsbyrå.
Tidigare idkades mångsidig sjöfart i landskapet, men numera koncentrerar ålänningarna sig på vissa transporter, särs- kilt tankfartygstonnage och passagerarfar- tyg. Detta har gjort branschen mer sårbar. Konkurser har inte heller kunnat undvikas.
Rederierna borde investera i effektivitet och miljövänlig teknik.
Det började gå utför för torrlastfartygs- sektorn när pappersindustrin hamnade i svårigheter.
– Nästan alla torrlastfartyg har sålts. Det enda betydande rederiet som ännu
2017 • 3 // MS 37


































































































   35   36   37   38   39