Page 38 - MS 3 2017
P. 38

Ålandsavdelningen behöver nya aktiva
Den tidigare så aktiva Ålandsavdelningen behöver ny vind i seglen.
Birka-fartygens ut aggning för ungefär tio år sedan var en katastrof för Ålandshavets sjöfarare. Det var de också för Sjömans-Unionens Ålandsavdelning.
TEXT OCH BILD katariina kivistö
V i förlorade aktiva medlemmar. Nu består styrelsen i första hand av oss äldre, berättar avdelning-
ens ordförande eija kiviö. Under den sista tiden har det också hänt positiva saker. Den goda nyheten är, att M/s Rosella återgick till att segla under
 nsk  agga.
Ålandsavdelningens styrelsemedlem
ingela Grane, som arbetar på Rosella vet, att det inte heller i grannlandet  nns något överutbud på fackförbundsaktiva.
– Det har länge varit svårt att få med folk, både i Finland och i Sverige, säger Grane.
Grane berömmer Finlands Sjö- mans-Union för att man lättare och snabb- are får tag på dess experter än på anställda vid Sveriges fackförbund.
Skärgårdstra kens arbetsvillkor har försämrats
Förutom ut aggning av passagerarfartyg och fraktfartyg har Åland haft en annan svår motgång. Det är konkurrensutsättning och utkontraktering av landskapets skär- gårdstra k. Skärgårdstra kens arbetstaga- re var tidigare i landskapsregeringens tjänst, men nu är deras arbetsgivare i första hand privata företag. Anställningsförhål- landena har försämrats väsentligt.
– Till exempel man håller inte fast vid arbetstiderna. Folk jobbar övertid på order av befäl men får inte den ersättning som de är berättigade till. Och visstidsanställning- arna fortsätter efter varandra under  era år, berättar Eija Kiviö.
Det händer också att cafépersonalen lagar mat till besättningen och passagerare, men får lön som cafébiträde, inte som kock.
Situationen beskrivs av att Sjö- mans-Unionens medlemmar, som är an- ställda i skärgårdstra kens privata före- tag, inte bryr sig om att prata om sitt arbete till allmänheten.
– Speciellt anställda som är över 50 år har dragit sig in i sitt skal, därför att de som följd av kritik får problem och några alter- nativa arbetsplatser  nns det inte.
Skärgårdstra kens anställda har dragit sig in i sitt skal.
Rädslan och osäkerheten matas av, att i konkurrensutsättningens hetta kan arbets- givaren bytas vart femte år.
Kiviö, som också hör till Sjömans-Unio- nens styrelse, är besviken på landskapets politiker, som har valt de billigaste erbju- dandena.
– Billigt och bra går inte hand i hand. Och det billigaste erbjudandet garanterar inte ens mer fördelaktiga helhetskostnader.
”Vi behöver båtar och kryssningar”
Som tur är sysselsätter passagerarfartygen ålänningar.
– Vi tycker inte om, att man talar om passagerarfartyg endast som underhåll- ningskryssningsfartyg. För oss som bor i skärgårdslandskapet är båtarna viktiga för att transportera människor och varor till
Eija Kiviö ja Stefan Dahl är glada över att Åland ska få en ny FFC:s ombudsman.
slutdestinationen. Men det är jättebra att vi också har kryssningar och tax-free. Annars skulle nog inte anlöpningar vara så många per dygn och våra resor till fastlandet vore mycket dyrare.
Ålandsavdelningens medlemmar är gla- da över, att FFC:s fackförbund anställer en ny ombudsman till Mariehamn.
– På det här viset löser sig också vårt eget kontor. Vår egen avdelning skulle inte själv ha klarat av att betala hyran för kon- torsutrymmet. Nu kan vi dela på kostna- derna.
Ny adress till medlemsregistret!
De åländska medlemmarnas adress- förändringar inkommer inte till Sjö- mans-Unionens medlemsregister li- ka smidigt som de fastländska medlemmarnas. Då medlemmar som är bosatta på Åland  yttar, så bör de själva alltid anmäla den nya adressen till medlemsregistret.
På detta sätt garanterar man att tidningen Sjömannen och övrig med- lemspost kommer fram.
38 MS // 3 • 2017


































































































   36   37   38   39   40