Page 11 - Merimies 4 2017
P. 11

hua, vaan vasta sitten, kun on rauhoittunut. Räty kehottaa ensiksi pohtimaan, mikä toisessa suututtaa ja miksi. Sen jälkeen on annettava työkaverille mahdollisuus ker- toa, miten hän näkee tilanteen. Hankalim- pia tilanteita selvittämään tarvitaan esi- miestä ja luottamusmiestä. Viime kädessä
päädytään laivatoimikuntaan.
Yhteistyöongelmat haittaavat turvallisuutta ja asiakaspalvelua.
Vastuu kuuluu kaikille
Laivayhteisön hyvinvointia parantamaan tarvitaan kaikkia osapuolia. Yksittäisen työntekijän on huolehdittava omasta pa- lautumisestaan. Toiset rentoutuvat viettä- mällä aikaa porukan kanssa, toiset hakeu- tuvat omaan rauhaan.
– Matkustajalaivoilla on paljon henkilö- kuntaa ja paljon asiakkaita, minkä vuoksi on yleensä tarve vetäytyä työvuoron jälkeen hyttiin lepäämään.
Kuormittavuutta Tpohditaan kursseilla
Esimiehiltä työntekijät odottavat Rädyn mukaan huomiota: palautetta ja varsinkin kiitosta. Henkilöstön hyvinvointia edistää, kun esimies on tasapuolinen ja helposti lä- hestyttävä. Esimiehen pitää osata myös tie- dottaa sekä hyödyntää joka työntekijän vah- vuuksia. Varustamo parantaa henkeä silloin, kun se viestii ajoissa ja avoimesti ja luo uskoa tulevaisuuteen.
Omalaatuista –
ja mahtavaa
Asiantuntijan mukaan laivatyössä ei riitä se, että työt sujuvat. Aluksella pitää lisäksi olla hyvä henki ja mukava  ilis.
– Paras  ilis syntyy haasteiden ylittämi- sestä; siitä että pääsee näyttämään ja koet- telemaan osaamistaan. ”Hoidettiin porukal- la homma kotiin” on erikoisluontoinen, syvällinen kokemus.
Laivalla ollaan kirjaimellisesti samassa veneessä ja ruoditaan usein yhdessä synty- jä syviä.
– Parhaimmillaan laivan omalaatuinen työympäristö ja omalaatuiset ihmiset – mieleenpainuvat persoonat – tekevät työs- tä mahtavaa.
– Kurssi herätti ajatuksia laiva-arjesta. Maatöissä on osin samoja ongelmia paitsi että laivalta ei pääse niitä karkuun.
Kurssi vahvisti käsitystä puhumisen tär- keydestä.
– Hommat eivät ratkea, jos on hiljaa. Sulkeutuminen ja klikkiytyminen ovat pa- hasta.
Alastalo oli tyytyväinen koulutukseen. Tosin hänestä vielä enemmän kannattaisi hakea malleja siihen, miten arjen pulmia ratkaistaan.
Tuomo Alastalo vakuuttui kurssilla siitä, että klikit ja sulkeutuneisuus ovat työpaikalla pahasta.
tuntuvat hankalilta, varsinkin jos jokin siel- lä vaatisi erityistä huomioita.
Perheelle tulee ihmeteltävää silloinkin, kun laivatyöt loppuvat. Perheenjäsenethän ovat tottuneet siihen, että yhdessäolo on ajoittaista, ei jokapäiväistä. Tässä Räty pu- huu osin omasta kokemuksesta: hänen puolisonsa työskenteli pitkään laivoilla.
Mitä jos tulee kitkaa?
Suljetussa yhteisössä huonot välit paisuvat äkkiä isoksi ongelmaksi. Töiden sujuminen ei kuitenkaan saa häiriintyä.
– Kesken törnin ei välttämättä muodos- teta uusia työpareja, Räty havainnollistaa.
Työntekijöiden törmäyskurssit vaaranta- vat pahimmillaan turvallisuutta ja huonon- tavat asiakaspalvelua.
– Mukavalla mielellä oleva havainnoi pa- remmin asioita kuin ärsyyntynyt. Ja asia- kaskin näkee, jos henkilökunta ei viihdy yhdessä. Saattaa jäädä ostoksia tekemättä.
Entä minkä neuvon asiantuntija antaa sille, jolla on suuria vaikeuksia työskennellä tietyn ihmisen kanssa?
– Ongelma pitää ottaa puheeksi työtove- rin kanssa. Mutta kiukuspäissään ei pidä pu-
yöturvallisuuskeskus on alkanut vissä toimiville sekä luottamusmiehille. järjestää kursseja merityön Finnlinesin M/s Finnmaidin luottamus- psyykkisestä ja sosiaalisesta mies tuomo alastalo on yksi kurssin käy- kuormittavuudesta. Kouluttaja- neistä.
na on Tarja Räty.
Merenkulun työalatoimikunta teki aloit-
teen koulutukseen, koska se piti tarpeelli- sena lisätä tietoa tekijöistä, jotka kuormit- tavat laivaympäristössä työskenteleviä. Kursseilla etsitään keinoja käsitellä kuor- mittavuutta ja lisätä työhyvinvointia.
Ensimmäinen kurssi pidettiin keväällä Tampereella. Seuraava koulutus järjeste- tään 24.–25.10. naantalissa.
Kurssi on suunnattu ensisijaisesti me- renkulkualan esimiehille, työsuojelutehtä-
2017 • 4 // MS 11


































































































   9   10   11   12   13