Page 17 - Merimies 5 2017
P. 17

                 Nettiyhteydet eivät toimi lähivesillä
lUottamUsmiesten täydennys- kUrssilla kävi ilmi, että nettiyhteydet eivät toimi kaikkien varustamoiden aluksilla merellä. Tämä on tilanne esimerkiksi Eckerö linen M/s Finlandi- alla.
”Nettiyhteys katkeaa totaalisesti keskellä merta Helsingin ja Tallinnan välillä. Uskomatontahan se on, kun kaupungit sijaitsevat vain 70 kilomet- rin päässä toisistaan, emmekä seilaa missään kaukomailla.”
Internet-yhteyden toimimatto- muus aiheuttaa suurta hallaa niin työntekijöille kuin matkustajille.
”Esimerkiksi Skype ei toimi, eikä WhatsApp-viestejä ei pysty lähettä- mään. Monet matkustajat tykkäisivät katsoa merimatkansa aikana elokuvia tai kuunnella musiikkia netistä. Net-  ix, Viaplay, Youtube ja Spotify tarvit- sevat kaikki sujuvan nettiyhteyden toimiakseen.”
Nettiyhteyden katkeaminen – tai totaalinen katoaminen – ei kosketa vain miehistöä, vaan myös matkusta- jia. Tästä syystä johtuen varustamoi- den olisi hyvä panostaa asiaan kun- nolla.
Investoiminen toimivan nettiyh- teyden rakentamiseen on pieni sijoi- tus varustamon liikevaihdosta. Maa- ilma pyörii internetin ympärillä. Puhutaan laivojen automatisoinnista ja virtuaaliteknologiasta. Laivojen etäohjauksestakin.
”On mielenkiintoista seurata ja pohtia laivojen automatisointia, kun tällä hetkellä kahden lyhyen matkan päässä olevan kaupungin, Helsingin ja Tallinnan, välille ei saada rakennet- tua edes kaikille laivoille toimivaa nettiyhteyttä.”
 toiminta jatkuu”, suhtautuvat alan uutisiin rauhallisesti laivaliikenteen aallonpohjat ja ylälaineet seilanneet luottamusmiehet.
Pitkä telakointi ja yt-neuvottelut akuutein ongelma
Turunlinjaa seilaava M/s Baltic Princess me- nee telakalle Danskiin 10. tammikuuta ja sen on tarkoitus palata liikenteeseen takai- sin 22. helmikuuta. Alus on telakalla alusta-
Viking Line -varustamotapaaminen luottamusmiesten täydennyskurssin yhteydessä.
van arvion mukaan kuusi viikkoa. Tuona aikana uudistuksia tehdään laivan yleisiin tiloihin – ja osa muutoksista tulee näky- mään matkustajillekin, varustamosta ker- rotaan. Laivan koneeseen tehdään myös perusteellisempi huoltotyö.
”Varustamossamme on tällä hetkellä käynnissä yt-neuvottelut telakointia koski- en. Joudumme pohtimaan, miten ihmisiä saataisiin sijoiteltua tuoksi ajaksi eri laivoil- le. M/s Galaxy tulee korvaamaan Princessiä Turunlinjalle telakoinnin ajaksi.”
Kuuden viikon telakka on suhteellisen pitkä aika ja voi vaikuttaa myös yksittäisen työntekijän omaan talouteen. Mikäli henki- lö ei saa telakoinnin ajaksi muilta varusta- mon aluksilta töitä ja joutuu lomautetuksi, ansiotulot saattavat pienentyä tuntuvasti. Päiväraha ei koskaan vastaa palkkaa.
”Vuokrat ja lainat on maksettava joka kuukausi ja jostain pitää jäädä rahaa vielä muuhun elämiseen.”
TallinkSiljalla telakointia koskevat yt- neuvottelut päättyvät 5.12.2017.
Lakimies Sannaleena Kallio ja Arctia Shippingin luottamusmiehet varustamokohtaisessa tapaamisessa.
     Merimies, käy palkkakuittisi huolella lävitse – varustamoiden palkanlaskenta- järjestelmissä esiintyy puutteita!
palkanlaskentajärjestelmiä ollaan uudistamassa parhaillaan useissa varusta- moissa. Järjestelmien lisenssit ovat men- neet vanhoiksi tai järjestelmien tuki päättyy, minkä johdosta varustamot joutuvat aika ajoin uudistamaan niitä. Joissakin varusta- moissa uudet järjestelmät ovat jo käytössä ja toisiin vasta tulossa.
Merimies-Unioni on saanut tietoonsa useita palkkakuitteja, joissa merimiesten palkat on maksettu ”järjestelmän uusimi- sen johdosta” väärin. Näyttääkin siltä, että palkanlaskentajärjestelmiin on laadittu jo-
pa virheellisiä laskukaavoja, jolloin meri- mies voi saada esimerkiksi liian vähän jota- kin lisää tai se voi jäädä jopa maksamatta. Merimies-Unioni on pyytänyt varustamoita korjaamaan palkanlaskentajärjestelmiään kuntoon.
Palkanlaskentajärjestelmissä esiintyvis- tä virheistä johtuen Merimies-Unioni ke- hottaa jäseniään tarkistamaan palkkakuit- tinsa huolella ja reklamoimaan varustamoa väärin maksetuista palkoista. Laivalla luot- tamusmies voi toimia myös apuna ongel- maa ratkaistaessa.
2017 • 5 // MS 17











































































   15   16   17   18   19