Page 23 - Merimies 5 2017
P. 23

                 meyer turku rakenteilla olevat laivat
VARUSTAMO
TUI Cruises
Costa Cruises Carnival Cruise Line
Royal Caribbean International
LAIVAT
Mein Schiff 1&2 Costa 1&2
2 kpl
Icon 1&2
KOKO
n. 115 000 GT n. 180 000 GT n. 180 000 GT
n. 200 000 GT
VALMISTUMISVUODET
2018, 2019 2019, 2021 2020 & 2022
2022, 2024
              Elettiin nousujohteista 1980-lukua. tiin suoraan päin naamaa. Miksi vaivata
Pankkialalla meni lujaa, mutta lai-
vanrakentamisessa heikommin. Turun telakka kouristeli 1980-luvun lop- puvuodet kriisistä toiseen. Samaan ai- kaan nuori kauppatieteiden opiskelija, pasi malinen, kertoi opiskelukavereil- leen tekevänsä väitöstutkimuksen Turun telakan tulevaisuudesta. Hänelle nauret-
 päätään vanhoilla, jo taakse jäävillä aloil- la, kun katseen voi kääntää esimerkiksi nousujohteiseen pankkibisnekseen. Ma- linen piti kuitenkin päänsä, ja hyvä niin. Tällä hetkellä Turun telakalla menee vah- vemmin kuin koskaan. Telakan tilauskir- jat ovat täynnä kahdeksaksi vuodeksi ja kapasiteettia joudutaan laajentamaan.
    Brahea-keskus
tUrUn yliopiston yhteydessä sijaitseva Brahea-keskus on uusi monitieteellinen erillislaitos, joka tuottaa tutkimusperus- taisia kehittämis- ja koulutuspalveluja ja rakentaa yhteyksiä yliopiston tuottaman asiantuntemuksen hyödyntämiseksi niin alueellisesti, kansallisesti kuin kansain- välisestikin. Telakkateollisuus ja meren- kulku ovat keskiössä keskuksen toimin- nassa.
”Sen kasvuun tulee uskoa, ja kuten tällä hetkellä näkyy, Turun telakan tilaus- kirjat ovat täynnä ja Suomen kauppa- laivasto kasvussa”, Brahea-keskuksen
tutkimusjohtaja pasi malinen painottaa. Laivat tarjoavat paljon töitä myös pe- rinteisille maapuolen yrityksille ja uusille ohjelmistoalan yrityksille. Oikeastaan voi sanoa, että alukset ovat digitaalisia labo-
ratorioita.
”Laivanrakennus ei ole enää perinteis-
tä tekemistä, vaan alusten suunnittelu on digitaalisempaa. Samaan aikaan digitali- saatio ja mobiilipalvelut tulevat laivalle ja osaksi risteilymatkustamista. Tämä kehi- tystyö on oikeastaan vasta alkutaipaleella. Yksi esimerkki on paikannus, jota käyte- tään nyt jo maapuolella. Tulevaisuudessa
voisi olla esimerkiksi vanhemmille hyö- dyllistä seurata, missä lapset liikkuvat lai- valla.”
Vaikka merenkulku automatisoituu, merenkulun koulutusta tarvitaan myös tulevaisuudessa, Malinen uskoo vahvasti.
”Merenkulku muuttuu, mutta en usko sataprosenttiseen automatisaatioon. Työ- tehtävät vain voivat muuttua osittain lai- valta maissa tehtäviksi. Vaikka näin ta- pahtuisi, tarvitsemme silti ymmärtämystä ja osaamista siitä, miten laiva toimii. Lai- vaa ei voi suunnitella ymmärtämättä sen erikoisolosuhteita.”
 2017 • 5 // MS 23





































































   21   22   23   24   25