Page 34 - Merimies 5 2017
P. 34

                Lauri Ihalainen: Avskaffande av
bemanningsstöd leder till ut aggning
av passagerarfartyg under  nsk  agg
Publicerat på SDP:s hemsidor 15.10.2017
statens olika Företagsstöds nödvändighet har under den senaste tiden med skäl diskuterats. För närvarande behandlas fö- retagsstöden av en parlamentarisk arbetsgrupp som är biträdd av experter, består av representanter för partier i riksdagen och som även undertecknad är del av. Syftet är att bilda en långsiktig färd- plan av grunderna för beviljande av företagsstöd.
Ett stöd som lyfts fram i offentligheten är stödet för att förbättra konkurrenskraften av fartyg i sjötra ken, det vill säga det så kallade bemanningsstödet. Med bemanningsstödet strävar man till att gottgöra rederierna lönebikostnaderna för  nsk besättning på far- tyg under  nsk  agg. Systemets helhetskostnad för staten är i år cirka 100 miljoner euro och gäller cirka 150 fartyg i Finlands han- delsfartygsregister. Villkor för stödet var en nedskärning på över 10% av arbetskraftskostnaderna för arbetsmarknadsorganisatio- ner inom branschen.
Det handlar om en stödform som EU tillåter, med vilken man strävar till att främja europeiska sjöfarares ställning inom den glo- bala konkurrensen samt begränsa utnyttjandet av billig arbetskraft från länder i 3. världen, en möjlighet som bekvämlighets agg er- bjuder. Det  nländska sjöfartskunnandet bland personalen och fartygen under  nsk  agg har setts som en del av våra nationella styrkor i sjöklustret som ständigt utvecklas. Alla sjöfartsnationer inom EU har bemanningsstöd. I Sverige och många andra länder är det en nettolönemodell.
Bemanningsstödet som gäller passagerarfartyg, i praktiken Sve- riges och Estlands passagerarfärjor, har somliga i aktuella diskus- sioner ansett vara onödig och snedvrida konkurrensen. Sann n- ländarna har redan gjort ett lagförslag om halvering av passagerarfartygens bemanningsstöd. Emellertid använde utländ- ska passagerare år 2016 i Finland cirka 684 miljoner euro i huvud- sak på turism- och restaurangtjänster.
Det är sant att passagerarfartygen på grund av sin stora personal tar upp en stor del av bemanningsstödet, fastän majoriteten fartyg är i frakttra k. Det är här bra att komma ihåg passagerarfärjornas betydelse för frakttra ken. År 2014 sköttes 60% av exporten av styckegods med passagerar-ro-ro-fartyg. Bemanningsstödet är onekligen en utgift för staten, men samtidigt nödvändig för kon- kurrensen med våra grannländer. Till exempel på grund av Sveriges vidare tolkning var vi för ett år sedan tvungna att utvidga vårt stöd. Estland å sin sida har cirka 30% lägre lönenivå även utan stöd.
Majoriteten fartyg i tra ken mellan Finland och Estland är redan registrerade i Estland och använder sig i huvudsak av estländsk besättning. Det är klart att avskaffandet av bemanningsstödet inte skulle driva kryssningskunder att använda restaurangtjänster i land. Följden av detta skulle vara att passagerarfärjorna ut aggas till Estland och Sverige på grund av höjda personalkostnader. Tu- sentals  nländares arbetsplatser på dessa fartyg skulle därmed försvinna.
Jag tvivlar på att detta är kritikernas mål. Finland kan inte ensi- digt skära ned bemanningsstödet, utan ändringen av spelreglerna bör gälla även våra konkurrenter.
Skribenten är SDP:s riksdagsledamot, arbetsminister 2011–2015 och FFC:s ordförande 1990–2009
     34 MS // 5 • 2017
SDP / Jukka-Pekka Flander





















































































   32   33   34   35   36