Page 36 - Merimies 5 2017
P. 36

 FINLAND TILL VÄRLDENS MEST MILJÖVÄNLIGA SJÖFARTSLAND
                 Finska rederiet esl shipping
byggde världens mest miljövänliga bulkfartyg
M/s Viikki och M/s Haaga har redan väckt omfattande internationellt intresse
TEXT Saana lamminSivu BILDER Saana lamminSivu OCh ESl Shipping
 F inska rederiet ESL Shipping tar i början på nästa år i tra k värl- dens mest miljövänliga bulkfar- tyg. På hösten döpta fartygen M/s Viikki och M/s Haaga an- vänder  ytande naturgas som bränsle, allt- så LNG. Tack vare den minskar koldioxidut- släppen över 50 procent per ton last än för fartyg äldre tio år. På fartygen används ock-
så ett landströmssystem.
”M/s Viikki och M/s Haaga är världens
överlägset mest miljövänliga bulkfartyg när tra ken med dem börjar. Motsvarande far- tyg  nns fortfarande inte på andra platser i världen”, berättar ESL Shipping verkställan- de direktör mikki Koskinen för tidningen Sjömannen.
Det  nska rederiets nybyggen har fått omfattande internationellt intresse på sig. Så väl kunderna som den internationella median har varit vakna.
”Vi ville bygga ett så energieffektivt far- tyg som möjligt: det nya fartyget lastar över 25 procent mer än den tidigare generatio- nens fartyg och förbrukar över 25 procent mindre energi. Dessa egenskaper förbätt- rar vår konkurrenskraft och kundens koldi- oxidutsläpp i deras egna produktkedjor”, berättar Koskinen stolt.
Tanken på att bygga miljövänliga bulk- fartyg föddes med strängare miljöregler.
”Svaveldirektiven som år 2015 kom ikraft på Östersjön och Nordsjön ändrade den ekonomiska dynamiken och vi var tvungna
att använda dyrare bränsle. Vi började redan fundera i god tid, hur vi kan vara konkur- renskraftiga i framtiden och upprätthålla tonnage i  nsk  agg i den åtstramade inter- nationella konkurrensen. Den största delen av våra kunder kommer från utlandet, så vi funderade tillsammans med dem vilken sorts tjänster de behöver i framtiden.”
Planeringsarbetet kom igång år 2013
Planeringsarbetet av nybygget startades tillsammans med Deltamarin hösten 2013. Samarbete gjordes också med rederiets kunder. Rederiets resurser på kontoret och fartygsfolket gav avsevärd arbetsinsats när man genomförde projektet, tackar Koski- nen.
”Planeringsarbetet av miljövänliga bulk- fartyg har varit utmanande, då det inte  nns några färdiga exempel i världen. Det speciella nybygget är också ny för klassi - ceringssällskapen, då också nya nya teknis- ka föreskrifter trädde i kraft under hela pro- jektets byggtid.”
Användning av LNG som bränsle på far- tygen är i sig inte något nytt enligt Koski- nen, men nu var man tvungen att tillämpa dess användning på bulkfartyg.
”LNG är ett bra och rent bränsle, vars hantering inte är svår. Industrins kunder har tagit väl emot den.”
Mest huvudbry i planeringsarbetet av fartygen orsakade små praktiska detaljer.
”Av  ytande naturgas föds överraskande
36 MS // 5 • 2017













































































   34   35   36   37   38