Page 35 - Merimies 5 2017
P. 35

                  FULLMÄKTIGES UTTALANDE 25.10.2017
 Sjömans-Unionen:
sjöfartens stödsystem har möjliggjort sjöfart under  nsk  agg
UtFlaggning hotar ännU en gång inhemska passagerarfartyg. En grupp sann nländska riksdagsledamöter har gjort ett lagförslag till riksdagen rörande halvering av inhemska passagerarfarty- gens arbetskraftskostnadsstöd. Lagför- slagets undertecknare har gått i arbets- marknadsorganisationen för turism- och restaurangtjänster, maRas har som många år gjort lobbyarbete, där man tror att kvävning av en annan bransch skapar nytt arbete och inkomster till in- landet. Detta är en illusion.
Passagerarfartygstra ken på Öster- sjön fortsätter alltså, men fartygets  aggstat kan ändras, om riksdagen god- känner förslaget om halvering av passa- gerarfartygens stöd. Detta skulle göra tusentals  nska sjömän arbetslösa och staten skulle förlora skatteinkomster. Har man beräknat ett pris på den  nska sjömannens arbetslöshet.
Det är konstigt, att man försöker kö- ra ned den  nska sjöfarten i en situa- tion, då handels ottan som seglar un- der  nsk  agg har vuxit under senare år. Sedan år 2010 har handels ottan vuxit
över 10 procent. Den har garanterat ar- bete och skatteinkomster samt garante- rat kontinuitet i sjöfartsbranschen för vårt land. Annat är det i Sverige, där nästan hela frakttonnaget har ut aggats under de senaste tio åren.
Av den  nska exporten och importen går 90 procent sjövägen. Det är viktigt för vårt land, att en så stor del som möj- ligt av gods- och persontra kens trans- porter går under  nsk  agg. Passagerar- fartygens andel av exporten är stor, av styckegodset till och med 60 procent.
Landets regering har tillsatt en parla- mentarisk arbetsgrupp för att granska företagsstöden. Sjöfartens stöd kan inte jämställas med andra företagsstöd. Den  nska handels ottan har ett så kall- lat arbetskraftskostnadernas återbetal- ningssystem i kraft, där rederiet erbjuder en arbetsplats åt sjömannen, som får lön av det och betalar lagstadgad skatt, social- samt pensionskostnader. Rederi- et betalar dessa pengar till staten, som i sin del betalar pengarna till rederiet. I praktiken betyder detta, att branschen betalar sitt eget stöd själv.
I Finland skulle det mest förnuftiga vara att ta i bruk ett nettolönssystem. I och med den skulle man betala nettolön di- rekt till sjömannen och komma ifrån penningöverföringen mellan rederiet och staten. Övergång till ett nettolöns- system har också fått stöd av EU-kom- missionen.
Finska arbetsmarknadsparterna har dragit sitt strå till stacken i de senaste årens kollektiva förhandlingar. Arbets- kraftskostnaderna har nått en sådan nivå, som tillsammans med stöd möj- liggör verksamhet i den internationella tra ken.
De asiatiska turisterna har hittat Skandinavien. Våra strandstäders, så som Helsingfors, kryssningsantal har vuxit explosionsartat under den gångna perioden. En Östersjökryssning är många resandes dröm. Nu, om någon- sin, är det rätt tid att investera i den allt betydande inhemska sjöfarten, därför att turisterna som reser med fartygen, för med sig extra inkomster för restauranger och hotell på land.
 2017 • 5 // MS 35
Shutterstock





















































































   33   34   35   36   37