Page 5 - Merimies 5 2017
P. 5

                  VALTUUSTON JULKILAUSUMA 25.10.2017
Merimies-Unioni:
merenkulun tukijärjestelmä on mahdollistanut merenkulun suomen lipun alla
 UloslipUtUs Uhkaa jälleen kerran kotimaisia matkustaja-aluksia. Ryhmä perussuomalaisia kansanedustajia on tehnyt eduskuntaan lakialoitteen koskien kotimaan matkustaja-aluksien työvoima- kustannustukien puolittamista. Laki- aloitteen allekirjoittajat ovat menneet matkailu- ja Ravintolapalvelut maRan vuosia jatkuneen raivoisan lobbaustyön ansaan, jossa uskotaan toisen elinkei- non tukahduttamisen luovan uutta työtä ja tuloja sisämaahan. Tämä on kuvitel- maa.
Matkustajalaivaliikenne Itämerellä siis jatkuu, mutta aluksen lippuvaltio voi vaihtua, mikäli eduskunta hyväksyisi ehdotuksen matkustaja-alustuen puolit- tamisesta. Tämä tekisi tuhansista suo- malaisista merimiehistä työttömiä ja valtio menettäisi verotuloja. Onko suo- malaisen merimiehen työttömyydelle laskettu hintaa?
On erikoista, että suomalaista me- renkulkua yritetään alasajaa tilanteessa, jossa Suomen lipun alla seilaava kaup- palaivasto on kasvanut viime vuosina. Vuodesta 2010 kauppalaivasto on kas-
vanut yli 10 prosenttia. Se on taannut maallemme työtä ja verotuloja sekä taannut merenkulkuelinkeinon jatku- vuuden kotimaassamme. Toisin on Ruotsissa, jossa lähes koko rahtitonnis- to on ulosliputettu menneen kymme- nen vuoden aikana.
Suomen tuonnista ja viennistä yli 90 prosenttia kulkee meriteitse. Maal- lemme on tärkeää, että mahdollisim- man suuri osa tavara- ja henkilöliiken- teen kuljetuksista kulkee Suomen lipun alla. Matkustajalauttojen osuus vien- nistä on iso, kappaletavarasta jopa 60 prosenttia.
Maan hallitus on asettanut parla- mentaarisen työryhmän tarkastelemaan yritystukia. Merenkulun tukea ei voi rin- nastaa muihin yritystukiin. Suomen kauppalaivastossa on voimassa niin sa- nottu työvoimakustannusten palautusjär- jestelmä, jossa varustamo tarjoaa työ- paikan merimiehelle, joka saa siitä palkan ja maksaa siitä lakisääteiset ve- rot, sosiaali- sekä eläkemaksut. Varusta- mo tilittää nämä rahat valtiolle, joka puolestaan tilittää rahat varustajalle.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että elinkeino maksaa omat tukensa itse.
Suomessa olisi järkevintä ottaa käyt- töön nettopalkkajärjestelmä. Sen myötä merimiehelle maksettaisiin suoraan nettopalkka ja päästäisiin edestakaises- ta rahansiirtelystä varustamon ja valtion välillä. Nettopalkkajärjestelmään siirty- mistä on tukenut myös EU-komissio.
Suomalaiset työmarkkinaosapuolet ovat kantaneet oman kortensa kekoon viime vuosien työehtosopimusneuvot- teluissa. Työvoimakustannukset on saa- tettu sellaiselle tasolle, joka mahdollis- taa yhdessä tukien kanssa toiminnan kansainvälisessä liikenteessä.
Aasialaiset turistit ovat löytäneet Skandinavian. Rannikkokaupunkiem- me, kuten Helsingin, risteilijämäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kulu- neena kautena. Itämeren risteily on mo- nen matkailijan unelma. Nyt, jos kos- kaan, on siis oikea aika panostaa entistä merkittävämmin kotimaan merenkul- kuun, koska aluksilla kulkevat turistit tuovat maapuolen ravintoloihin ja ho- telleihin lisätuloja.
 2017 • 5 // MS 5
Shutterstock




















































































   3   4   5   6   7