Page 7 - Merimies 5 2017
P. 7

                  vat merkittävän työpanoksen hankkeen läpiviennissä, Koskinen kiittää.
”Ympäristöystävällisen kuivarahtialuk- sen suunnittelutyö oli haastavaa, koska aiempia valmiita esimerkkejä ei löydy vielä maailmalta. Kyseinen uudisrakennus on uutta myös luokituslaitoksille, minkä lisäk- si tuli voimaan uutta teknistä sääntelyä ko- ko hankkeen rakennusajan.”
”LNG on hyvä ja puhdas polttoaine, jon- ka käsittely ei ole vaikeaa. Teollisuuden asiakkaat ovat ottaneet sen hyvin vastaan.”
Laivan suunnittelutyössä eniten pään- vaivaa aiheuttivat pienet käytännön detaljit. ”Nesteytetystä maakaasusta syntyy yllät- tävän vähän hukkalämpöä, jota olisi voinut ohjata esimerkiksi konehuoneeseen sisään tulevan ilman lämmittämiseen talvella. Asiaan etsittiin ratkaisua yhteistyössä
suunnittelijoiden ja telakan kanssa.” Ympäristöystävällisyyden lisäksi uuden aluksen suunnittelussa pääpaino oli turval-
lisuudessa.
”Koko laivan turvallisuus mietittiin vii-
meisen päälle. Yksi esimerkki on komento- sillan navigointijärjestelmä.”
Laivahenkilökunta otti osaa työhön ja alusten suunnitteluun alusta lähtien.
”Esimerkiksi byssasta meillä oli mukana
pari kokkia miettimässä laivan keittiön pohjarakennetta, jotta siitä aikaansaatai- siin mahdollisimman toimiva. Sauna- ja urheilutilojen sijoittamista pohdittiin puo- lestaan koko laivaväen voimin.”
Täysin uudentyyppisen kuivarahtialuk- sen rakentaminen on pitkäjänteinen ja ”li- haksia” vaativa projekti. Voiko uutta inno-
M/s Viikki saapui Suomen lipun alle.
vaatiota, maailman ympäristöystävällisintä bulkkialusta, patentoida?
”Laivaan ei voi hakea patenttia. Tällä hetkellä hyvä asia on kuitenkin se, että olemme keränneet osaamisen nyt omaan yhtiöömme ja voimme suhteellisen vähällä vaivalla monistaa sitä eteenpäin. Olemme siis joitakin vuosia edellä kilpailijoita”, toi- mitusjohtaja Koskinen pohtii.
Pelimerkit uudisrakennuksiin
omasta pussista
M/s Viikin tulo Suomen lipun alle on jo var- mistunut, ja toivon mukaan myös sisaralus M/s Haaga liputettaisiin Suomeen. Aluksia viimeistellään parhaillaan Jinlingin telakalla
”Saamme maailmalla todella hyvää huomiota siitä, että meillä on ensimmäisiä ympäristö- ystävällisiä bulkkialuksia.” - toimitusjohtaja Mikki Koskinen, ESL Shipping
ESL Shippingin uutta alusta varustellaan Jinglingin telakalla Kiinassa.
Nanjingissä Kiinassa. Liikenteeseen laivat toivotaan saavan vuoden 2018 alkupuolis- kolla.
ESL Shipping on investoinut viime vuo- sina valtavasti tonnistonsa uusimiseen.
”Vuotuinen liikevaihtomme on 70–80 miljoonan euron välissä. Vuodesta 2011 lähtien olemme investoineet uusiin laivoi- hin 150 miljoonaa euroa, eli kaksi kertaa oman liikevaihtomme.”
Viimeksi tilatut uudisrakennukset tulivat maksamaan varustamolle noin 60 miljoo- naa euroa.
”Tonniston uusiminen on välttämätön- tä, jotta kilpailukykymme säilyy ja voimme harjoittaa toimintaa Suomen lipun alla.”
ESL Shipping on alalla poikkeuksellinen toimija, koska se ei ole aikarahdannut aluk- sia kenellekään, vaan hoitaa itse kaupallista liikennettään.
”Olemme sikäli tiukassa puristuksessa. Olemme kalliimpia kuin muut, mutta asiaa pitää sitten kompensoida jollakin tavalla.”
”Varustamon alukset ovat jäävahvistei- sia. Liikenne- ja toimintamallimme perus- tuu siihen, että kuljetusreitin toisessa pääs- sä pitää olla jäätä ainakin jossakin vaiheessa vuotta. Tämä vaatii myös meri- henkilöstöltä erikoisosaamista.”
  2017 • 5 // MS 7






































































   5   6   7   8   9