Page 9 - Merimies 5 2017
P. 9

                ”Ihmistä tarvitaan aina – erikoisosaajista on jo tällä hetkellä pulaa”
 Erityistä ESL:ssä
ESl Shipping on suomalaisen aSpO-konsernin tytäryhtiö. Konserni on lähes täysin suomalaisten osak- keenomistajien omistama.
Konsernilla on henkilöstörahasto, jossa on myös merihenkilöstö muka- na. Työntekijät siis toimivat yhtiön omistajina henkilöstörahaston kautta ainakin jossakin määrin.
Varustamolla käytössään koko me- rihenkilöstön kattava tulospalkkausjär- jestelmä, mikä on merenkulussa poik- keuksellista. Vastaavaa järjestelmää ei ole tiettävästi käytössä muissa suoma- laisissa tai ulkomaalaisissa varusta- moissa. Tulospalkkausjärjestelmä kos- kee yhtiön kaikkia työntekijöitä, ja bonusta maksetaan, mikäli tietyt edel- lytykset täyttyvät.
Varustamo on ottamassa käyttöön syksyn aikana uutta palkanmaksu- ja henkilöstöhallintojärjestelmää, jonka on tarkoitus helpottaa kaikkien töitä. Vaikka digitaaliset käyttöjärjestelmät uudistuvat, niiden käyttöikä lyhenee koko ajan. Se teettää kaikkialla ylimää- räistä työtä. ”Laivahenkilökuntaa on koulutettu uuteen järjestelmään sa- malla, kun sitä on testattu keväästä al- kaen ja tarvittaessa lisäkoulutusta jär- jestetään sitä tarvitseville.”
Varustamo laatii kahden vuoden vä- lein työilmapiirikyselyn. Viimeisimmät tulokset ovat olleet myönteisiä. Varus- tamossa viihtymisestä kertovat parhai- ten pitkäaikaiset työsuhteet ja miehis- tön vähäinen vaihtuvuus. Varustamoon saapuu myös uusia työhakemuksia. ”Varustamossa on yli 200 merimiestä ja siihen joukkoon mahtuu mielipiteitä ja toki saamme sopivassa määrin myös ”piiskaa”. Yritämme ottaa niistä oppia ja tehdä asiat paremmin”, toimi- tusjohtaja Koskinen pitää kaikenlaista palautetta tarpeellisena.
 L aivakuljetuksia ollaan automatisoi- massa, mitä mieltä ESL Shippingissä ollaan aikeista?
”Uskon, että meillä Suomessa digitali- saatio mahdollistaa toiminnan jatkumisen ankarassa kilpailutilanteessa ja sitä tulee käyttää siinä hyväksi. Emme usko kuiten- kaan utopioihin, että tämä toiminta nyt ihan heti muuttuisi”, toimitusjohtaja mikki Koskinen toteaa.
”Ihmisiä tarvitaan aina. Itse olen henki- lökohtaisesti huolissani päinvastoin suo- malaisen miehistön saatavuudesta.”
Asian vahvistaa merihenkilöstöpäällikkö mikko Rausti.
”Meillä on jo tällä hetkellä pulaa joista- kin osaajista aluksillamme. Ajamme tiuk-
Aiomme pitää kiinni siitä, että meillä on töitä tulevaisuudessa.
kafrekvenssistä liikennettä ja merimiehil- tämme vaaditaan erikoisosaamista ja heidän tulee pystyä työskentelemään jääolo- suhteissa. Määrättyihin työtehtäviin tarvit- see kouluttaa jatkossakin uusia osaajia, kos- ka laivoillamme on paljon tekniikkaa, kuten nostureita ja muita erityislaitteita. Tarvit- semme sähkömiehiä, kansimiehiä ja pursi- miehiä ja niin edelleen – kaikkia tarvitaan.”
”Henkilöstöä rekrytoitaessa emme kui- tenkaan kiinnitä huomiota passiin ja sii- hen, onko hän suomalainen, EU-kansalai- nen vaiko EU:n ulkopuolista työvoimaa: tärkeintä on osaaminen.”
Toimitusjohtaja Koskisen mukaan bulk- kiliikenteessä kone ei voi vielä voi korvata ihmistä.
”Minulla ei ole pienintäkään harhakuvi- telmaa siitä, että voisimme poistaa laivoilta esimerkiksi kunnossapidon ja kansimies- ten töitä; ruumien sekä lastitilojen puhdis- tamista ja kaikkea sellaista, johon tarvitaan
todella paljon vielä henkilötyöpanosta. Se ei sovi sellaiseen liikenteeseen, jota harjoi- tamme.”
Automatisaatiosta ja digitalisaatiosta voidaan hyödyntää kuitenkin työssä par- haat puolet.
”Tulevaisuudessa kansimies voisi putsa- ta ruumaa perinteisen harjan sijaan esi- merkiksi lakaisulaitteella tai ehkäpä jopa lennokilla, jota hän ohjaa kaukosäätimen avulla. Automatisaatio mahdollistaa esi- merkiksi sen, että voimme tehdä järkeviä kunnossapidon töitä laivalla koneen avulla, jolloin tylsät ja äärimmäisen rutiininomai- set työtehtävät jäävät pois aluksella”, mie- het visioivat.
Kansainvälinen kilpailu pakottaa jatku- vaan heräilläoloon sekä uudistumiseen.
”Ennen sanottiin, että varustamon menoista kolmannes on pääomaa, kolmannes operatiivisia kuluja ja kolman- nes miehistö. Tämä pitää aika tarkkaan edelleen paikkansa.”
”Vaikka maailma muuttuu ja automati- saatio lisääntyy, aiomme me ainakin omalta osaltamme pitää kiinni siitä, että meillä on töitä tulevaisuudessa. Se tarkoittaa sitä, että kaikki alukset tulevat olemaan aikaa myöten sekamiehitettyjä, mutta se tarkoittaa myös- kin sitä, että suomalainen merityö voi säi- lyä”, toimitusjohtaja Koskinen toteaa.
  Innovaatiopalkinto merihenkilöstölle
ESL Shippingissä koko henkilöstö on vahvasti mukana varustamon kehittämistyössä. Varustamo ja- kaa vuosittain 5 000 euron arvoi- sen innovaatiopalkinnon parhaan idean keksijällä tai keksijöille.
2017 • 5 // MS 9









































































   7   8   9   10   11