Page 8 - Merimies 5 2017
P. 8

                Laiva on ekologisin kuljetusmuoto: yksi ruumalasti vastaa kymmeniä rekkakuormia haketta
ESL Shippingin suurin yksittäinen asiakasryhmä on terästeollisuus. ”Asiakkainamme on terästeolli-
suutta Pohjoismaista, venäläisiä teräsyhtiöi- tä, Continentille toimivia teräsyhtiöitä ja niin edelleen. Ajamme malmia ja muita teräs- teollisuuden raaka-aineita myös Kanadan arktisilta alueilta Saksaan. Toimimme siis täysin kolmansien maiden välisessä liiken- teessä.”
Merikuljetukset ovat vahvasti kansain- välistä bisnestä, jossa ollaan aina kilpailulle alttiita.
”Toimintamme globalisaatioastetta ku- vaa hyvin se, että terästehdas jota palve- lemme, sijaitsee Saksassa. Rahtaus hoide- taan Lontoossa ja yhtiön omistaja on intialainen. Tavara haetaan Kanadasta.”
”Vastaavaa kolmansien maiden välistä hakurahtiliikennettä ei ole muilla varusta- moilla Suomen lipun alla. Tästä syystä olemme saaneet merikouluista paljon ky- selyitä, että ottaisimme aluksillemme har- joittelijoita. Työssämme näkee enemmän maita, mutta harjoittelijoiden kanssa on- gelma tietysti on, ajaako alus lainkaan Suo- meen, että harjoittelija pääsee alukselta kotiin”, kertoo puolestaan ESL Shippingin merihenkilöstöpäällikkö mikko Rausti.
Kivihiili on helppo korvata hakkeella
Terästeollisuuden lisäksi energiateollisuus on merkittävä asiakasryhmä ESL Shippin- gille. Varustamon alukset kuljettavat erityi- sesti kivihiiltä. ESL Shippingin toimitusjoh- taja mikki Koskinen on valmistautunut kivihiilen käytön vähentymiseen.
”Tiedämme jo nyt, että kivihiili jää Poh- joismaissa polttoaineena hiljalleen pois ja se korvataan monissa kaupungeissa puu- pohjaisia polttoaineita käyttävillä laitok- silla.”
Toimitusjohtaja on laskenut puupohjai- siin polttoaineisiin siirtymisen moninker- taistavan kuljetustarpeen.
”Jotta hakkeesta saadaan sama lämpöarvo kuin kivihiilestä, niin tilavuusmääräisesti ha- ketta pitää tuoda seitsenkertaisesti enem- män. Me olemmekin konkretisoineet asiaa seuraavasti: Helsinkiin tuodaan tänä päivänä yksi laivalastillinen kivihiiltä viikossa. Mikäli vastaava määrä haketta tuotaisiin jat- kossa laivalla Helsinkiin, se vastaisi yhtä lai- valastillista haketta per päivä. Ja vaikka tästä tuotaisiin vain puolet, se vastaisi silti 3,5 ker- taista merikuljetusten määrää nykyiseen nähden”, Koskinen on laskenut.
”Emme ole siis hirveän huolissamme, että kivihiilen käyttö saattaa vähentyä ja ai- kanaan päättyä. Jos osuutemme tulevai- suudessa kuljetuksista olisi vain puolet kai- kesta tavarasta, se on silti kaksinkertainen kuljetusmäärä nykyiseen ajoon nähden.”
Polttoainetta on ehdottomasti ekologi- sinta kuljettaa energialaitoksille laivalla myös tulevaisuudessa. Yksi laivalastilli- nen vastaa kymmeniä kuorma-autollisia haketta.
”Jos esimerkiksi Helsingissä Salmisaa- ren voimalaan kuljettaisiin haketta ainoas- taan kuorma-autoilla, niin lämmityskauden aikana, hieman päivästä riippuen, rekkajo- non pituus kaupungin kaduilla olisi 5–10 kilometriä joka päivä. Tätä ajatellen meri-
M/S Pasila matkalla Naantalista kohti Airistoa.
kuljetus täytyy mahdollistaa jatkossakin Helsingissä, sillä se on kaikista ekologisin kuljetusmuoto.”
”Varustamossa on hyvä, positiivinen kehittämi- sen vire ja pyrimme kasvamaan. Uusia laivoja tulee liikenteeseen, mutta pyrimme pitämään myös vanhat laivat liikenteessä ja löytämään niille töitä. Se ei ole ihan yksinkertaista. Meidän on tarkoitus pitää kuitenkin meidän kaikki hyvät miehet ja tarjota heille töitä jatkos- sakin.” - toimitusjohtaja Mikki Koskinen ja merihenkilöstöpäällikkö Mikko Rausti, ESL Shipping
  8 MS // 5 • 2017

















































































   6   7   8   9   10