Page 10 - Merimies 5 2017
P. 10

                 m/t stena arctica palasi
Bermudalta
sekamiehitettynä
Paratiisin papereista on käynyt ilmi, että Nordea on myöntänyt kymmenien miljardien eurojen arvosta lainoja veroparatiiseihin rekisteröidyille varustamoyhtiöille, jotka toimivat muun muassa Bermudalla, Kyproksella, Panamassa, Brittiläisillä Neitsytsaarilla, Caymansaarilla ja Mansaarella. Asiasta uutisoi 6.11.2017 Yle, joka on tehnyt laajaa tutkimustyötä aiheen parissa.
TEKSTI Saana lamminSivu Merenkulussa veroparatiisit
eivät ole uusi ilmiö. Hyvä esimerkki saapuu neljän vuoden takaa, kun neste
Shipping ilmoitti luopuvansa varustamo- toiminnastaan ja ulkoistavansa jatkossa miehitys- ja hoitovarustamotoiminnan. Jo tuolloin osattiin aavistaa, että suomalai- sesta väestä halutaan päästä aluksilla eroon ja ottaa tilalle halvempaa työvoimaa.
Vuonna 2013 Neste Shipping -varusta- mossa oli 11 alusta. Sen jälkeen tapahtu- neiden alusmyyntien seurauksena Suo- men lipun alla seilaa tänä päivänä enää vain kuusi tankkeria ja kolme hinaajaa. Sen kokoinen on suomalainen tankkilaivasto.
Neste Shippingin tekemien tankkeri- kauppojen jäljet johtavat veroparatiisisaa-
rille. Varustamon vuonna 2013 myymien Panamax-tankkerien, M/t Stena Poseidonin ja M/t Palvan, omistajayhtiöt oli rekisteröi- ty Bermudalle. Jokaisella aluksella oli Ber- mudalla oma yhtiönsä. Vuonna 2014 aluk- set siirtyivät kanadalaisomistukseen.
M/t Stena Arctica palasi
Bermudalta sekamiehitettynä
Myös maailman suurin jääluokitettu öljy- tankkeri, M/t Stena Arctica, ulosliputettiin elokuun lopussa 2013. Aluksella työskenteli tuolloin yli 20 hengen suomalaismiehistö. Ulosliputuksen myötä heidän työpaikkansa hävisivät. Stena Arctican omistaa bermu- dalainen glacia limited -niminen yhtiö.
Vuoden 2017 alussa saatiin kuulla uuti- nen, että Stena Arctica saapuu uudestaan Suomen lipun alle. Näin tapahtui, mutta tankkerin miehistö oli vaihtunut sekamie- hitykseen. Käytännössä se tarkoittaa sitä,
että osa entisistä suomalaisten merimies- ten työpaikoista menetettiin ulosliputuk- sen myötä. Nyt aluksella työskentelee sekä suomalaista että EU:n ulkopuolista työvoi- maa. Heidän työsuhteensa ovat määräai- kaisia, joten he tulevat suomalaisia meri- miehiä halvemmiksi.
”Ulosliputuksen myötä menetimme Ste- na Arcticalta noin 40 suomalaista työpaik- kaa. Aluksen saapuminen takaisin Suomen lipun alle toi takaisin vain osan menetetyis- tä työpaikoista”, OSm:n pääluottamus- mies Turo ihalainen toteaa.
Toistasataa suomalaista
merimiestä jäi työttömäksi Ulosliputusten myötä menetetyt työpaikat eivät palaa takaisin. Kaiken kaikkiaan Neste Shippingin varustamotoiminnan päättymi- nen ja tankkerien myynti jätti toistasataa suomalaista merimiestä työttömiksi.
Aurinko laskee ja suomalainen miehistö poistuu M/t Stena Arctica -tankkerilta 27. elokuuta vuonna 2013, jolloin alus ulosliputettiin Bermudalle. Kuva otettu Svartbäckin selältä, jossa Kilpilahteen menevät alukset odottavat ankkurissa.
10 MS // 5 • 2017















































































   8   9   10   11   12