Page 18 - Merimies 1 2018
P. 18

                YT-PURSIMIES ja SMU:n varapääluotta- musmies Jari Sillman ja yt-matruusi Seppo Mäkinen spuulasivat Polariksen kantta Ka- tajanokalla. Vaikka alus ei ollut vielä liiken- teessä, kantta piiskasi kylmä pohjoistuuli. ”Hyytävä meno on meidän mieleen, saisi talvi tulla jo kunnolla, niin pääsemme lii- kenteeseen.” Jäänmurtaja Polaris lähtee jäänmurtajista tänä vuonna kolmantena liikkeelle Kontion ja Otson jälkeen, jotka olivat jo pohjoisessa.
YT-PURSIMIES JARI SILLMAN JA YT-MATRUUSI SEPPO MÄKINEN
     Jäänmurtajien luottamusmies- joukko vahvistui
JÄÄNMURTAJA URHON laivaluotta- musmieheksi on valittu tammikuun alusta kokkistuertti Lars Stigzelius, joka saapuu murtajille Turusta. Jään- murtaja Urhon varalaivaluottamus- mieheksi valittiin Jimmy Paananen.
Stigzelius saapui M/s Silja Serena- delta Finnstashipille, merentutkimus- alus Arandalle vuonna 2005. (Arandan omistaa nykyisin Suomen ympäristö- keskus.)
”Arandalta siirryin ensimmäiseen murtajaan Apuun. Avussa vierähti tal- vi 2006, jonka jälkeen pääsin pelas- tautumiskursseille Hollantiin. Sen jäl- keen sainkin siirron MSV Nordicalle, jossa vierähtikin kuutisen vuotta. Nor- dican jälkeen siirryin ykköskokiksi 2011 J/m Urholle ja 2014 aloitin Urhon kok- kistujuna.”
KOKKISTUERTTI LARS STIGZELIUS
        Vuorottelu kuntoon
JÄÄNMURTAJILLE URHOLLE, Sisulle, Kon- tiolle, Otsolle, Polarikselle ja Voimalle halu- taan käyttöön 20:10-vuorottelujärjestelmä aina loppusyksystä lähtien. Tämä järjestel- mä, jossa töitä tehdään siis 20 päivää, jon- ka jälkeen on 10 päivää vapaata, on käytös- sä kullakin perinteisellä murtajalla aina sen toimikauden alusta toimikauden loppuun.
Muuna aikana murtajilla töitä tehdään 5:2-vuorottelun mukaan: viisi päivää työtä ja kaksi vapaata. Miehistö haluaa vuorotte- luun muutoksen, jotta töitä voisi tehdä kunnolla ”putkeen”, jonka jälkeen töistä voisi myös kunnolla palautua.
Täkkäri käy töissä murtajilla Oulusta
Tällä hetkellä viikonloppuvapaa jää pitkän- matkalaisten osalta lähinnä kotona käänty- miseksi. Yksi heistä on yt-matruusi Jimmy Paananen, joka saapuu murtajille Oulusta.
”Viime yönä tuli nukuttua muutama tunti linja-autossa”, kertoo sunnuntain ja maa- nantain välisenä yönä työmatkalle lähtenyt Paananen. Liikkeelle on lähdettävä yöllä, jotta ehtii maanantaiaamuksi Katajanokalle.
"Kuljen matkat linja-autolla. Yöbussi on itselleni paras vaihtoehto, että ehdin olla
Yt-matruusi Jimmy Paananen ja yt- konekorjausmies Jussi Helminen laskevat Katajanokalla Polariksen pilssi- ja jäteöljyt tankkiauton kyytiin.
kotona 5:2-vuorottelussa mahdollisimman pitkään viikonloppuna.
Varustamo korvaa vuosittain 12 työmat- kaa joko linja-autolla tai junalla ja päälle mahdolliset päivystysreissut. Muutoin työ- matkat kustannetaan omasta pussista”, Paananen toivoo, että varustamo korvaisi kaikki työmatkat.
”Pitää muistaa, että meitä merenkulki- joita on töissä eri varustamoissa ympäri Suomen, ei vain pääkaupunkiseudulta.”
Uusi murtaja, uudet ohjausjärjestelmät
Arctia Shippingissä Paananen on ollut töis- sä nyt reilun vuoden verran. Sitä ennen hän työskenteli ESL Shippingissä ja Godby Shippingissä. Arctiaan hän haki ensin ”tal- vimieheksi”, josta hänet on myöhemmin vakinaistettu. Urho on Paanasen kotilaiva, mutta hän tekee töitä myös Polariksella. Ennen liikennekauden aloittamista aluksel- la tehdään huoltotöitä.
”Perinteisessä jäänmurtaja Sisussa on vielä käytössä perinteinen ruori, jota vahti- mies pääsee pyörittämään. Polariksessa ei ole enää ollenkaan ruoria, vaan uusi oh- jausjärjestelmä, jota perämiehet ja kaptee- ni käyttävät.”, Paananen vertailee uuden ja vanhan jäänmurtajan eroja.
Työ jäänmurtajille on monipuolista ja ajot suunnitellumpia kuin esimerkiksi hek- tisessä hakurahtiliikenteessä, jota Paana- nen aiemmin teki. Työ jäänmurtajilla sopii Urhon tuoreelle laivaluottamusmiehelle vallan mainiosti. Jäänmurtajille tarvitaan- kin uusia ”jääkarhuja” kasvamaan vanhem- pien skönäreiden eläköityessä.
 Viisipäiväinen työviikko aiheuttaa henkilökunnalle paljon vaikeuksia monien arkisten asioiden hoitami- sessa. Esimerkiksi hammaslääkäri, parturi tai vaikkapa perunkirjoitus pitää hoitaa viikonloppuna, kun on vapaata. Käytännössä se tarkoittaa näin ollen lauantaita, jolloin suurin osa yhteiskunnan palveluista, kuten virastoista, ei ole avoinna.
”Jos työnantaja tekisi meille työehtosopimuksessa sovitun vuoden vuorottelujärjestelmän, voisi omaa elämää hieman suunnitella.”
  18 MS // 1 • 2018










































































   16   17   18   19   20