Page 24 - Merimies 1 2018
P. 24

                 Välinpitämättömyys huolestuttaa: odotetaan, että vahinko tapahtuu. Vasta sen jälkeen aletaan toimia.
laivaan siivoamaan hytit ja vetomestarit odottavat myös jo asemissa aluksen purkua ja lastausta. Emme ehdi laittaa ramppia turvalliseen purku- ja lastauskuntoon.”
”Vuosaaressa lastauksessa noudatetaan keltaisia viivoja, kun on lasti päällä. Kun ve- tovestari jättää vaunun, niin on ymmärret- tävä kenen vastuulla lasti on”, Suomalai- nen joutuu käyneensä asiasta keskustelua esimiesten kanssa.
”Keltaisia viivoja ei ole merkitty turhaan sinne laivan kannelle, vaan niillä on oma tarkoituksensa.”
Toinen turvallisuusseikka, jonka Suoma- lainen haluaa nostaa esiin on se, ettei matkustajia pyörisi laivan kannella lastin purkamisen ja lastauksen aikana tai kiinnit- tämisen aikana.
”Meillä on ollut läheltä piti tilanteita. Etenkin kesäaikaan matkustajamäärät ovat kasvaneet ja busseja on otettu myös rahti- kannelle.”
Työsuojeluvaltuutettuna toimiva Suo- malainenonmyöserityisenhuolissaansii- tä, että aluksella on tehty matkan aikana töitä, joita ei saisi tehdä: turvallisuusasioita väheksytään.
”On esimerkiksi tehty tulitöitä matkan aikana vaarallisen lastin vieressä.”
Enempää hän ei halua lähteä asiaa re- tostelemaan, mutta näin on valitettavasti
käynyt. Onko esimiehille pääasia, että työt tulevat nopeasti tehdyksi?
Vielä viimeisenä ja pienempänä huo- mautuksena hän toivoo, että Vuosaaren päässä bunkkeriluukun kulkuramppi saa- taisiin talvella turvallisemmaksi kulkea. Aiheesta on nyt keskusteltu vuosia. Tulok- setta.
”Varsinkin talvella on liukasta
ja korkeusero voi olla suuri: ovesta menee vesiletkua, harmaavesiletkua, bunkkeriletkua ja aukosta joutuu kulkemaan useasti."
       M/s Finnmaidin keittiössä aherrettiin vauhdilla alkuvuodesta
 P ääkylmäkkö Jonna Salminen ja keittiöapulainen Inka Venäläinen olivat hyväntuulisia aamun sini-
senä hetkenä Vuosaaren satamassa. Alkuvuosi on ollut M/s Finnmaidilla vilkas ruokailijoiden osalta. Monilla on joulun ja uuden vuoden tienoolla pitkät
vapaat.
”Esimerkiksi laskettelijoita tuli lop-
piaisviikolla kyytiin paljon. Alukseen mah- tuu 500 matkustajaa ja yksikin päivä laiva oli lähes täysi, eli 468 asiakasta. Ja tänään- kin Helsingin päässä kyytiin nousee 400 matkustajaa”, keittiössä lasketaan.
Suurin osa matkustajista heistä ruo-
kailee matkalla, koska Helsingistä Tra- vemündeen ajetaan reilu vuorokausi. Lai- valla onkin tarjolla aina joko seisovapöytä ja toisena päivänä brunssi/illallinen, jotta menu on matkan aikana vaihteleva.
M/s Finnmaidin kylmäpuolella ruo- kien valmistuksesta vastaa kaksi henki- löä ja lämpimällä puolella kaksi. Kesällä avuksi rekrytoidaan ylimääräinen bist- roapulainen, josta on ollut Salmisen ja Venäläisen mukaan paljon apua.
”Meillä myydään ympärivuoden myös pikkupurtavaa, jonka menekki on aina hyvä, mutta erityisesti kesää koh- den vielä suurempi.”
PÄÄKYLMÄKKÖ JONNA SALMINEN
KEITTIÖAPULAINEN INKA VENÄLÄINEN
      Suomesta otetaan alukselle maitotuotteet ja esimerkiksi karjalanpiirakat. Muu proviantti ostetaan Saksasta. Proviantti saapuu laivalle Sak- sassa melko myöhään, eli noin vasta kello 23 illalla. Sitä varten keittiöhenkikunnasta jonkun pitää olla sitä vastaanottamassa. Laiva lähtee Saksasta kohti Suomea 4–5 aikaan aamuyöstä. Yöllä matkustajille on tarjolla yökeitto. Taloushenkilökunnan aamuvuoro alkaa aamusta 6-7 aikaan, eli proviantin vastaanottajalle Saksan päässä ei jää paljon uniaikaa.
24 MS // 1 • 2018








































































   22   23   24   25   26