Page 23 - Merimies 1 2018
P. 23

                Pursimies ja työsuojeluvaltuutettu Heikki Suomalaisen sanoin:
Henkilöstöpolitiikka ja lastiturvallisuus vaativat parantamista
 Vuosaaren satamassa turvallisuusasiat hoituvat aluksella hyvin. Sen sijaan satamaan kulku on sellainen byrokratia, että Suomalainen ehdottaa laivaan saapumista suoraan ”Muumitalon” kupeeseen pasivaunulla, ettei vain tule ongelmia, hän hymähtää.
Niitä kuitenkin esiintyy, koska ei ole riittä- västi työntekijöitä. Tästä on seurauksena miehistön kyllästyminen vallitsevaan tilan- teeseen ja työmotivaation lasku”, Suoma- lainen toteaa suoraan.
Paras termi kuvaamaan tämän hetkistä henkilöstöpolitiikkaa on välinpitämättö- myys. Sen johdosta Suomalainen on erityi- sen huolissaan merenkulun turvallisuudesta.
”Olen tehnyt merillä aika pitkän uran ja minulle sana turvallisuus on kaiken a ja o. Tällä hetkellä esiintyy jollain tapaan hällä vä- liä -mentaliteetti suhtautua asioihin. Se on johtanut motivaation heikentymiseen aluk- sen lastauksessa – ja työnteossa ylipää- tään.”
Suomalaisen mielestä henkilöstöpoli- tiikka mättää.
”Suomesta ei saada muka riittävästi työntekijöitä, mikä johtuu taas koulutusjär- jestelmästä, jota eri yhtiöt ovat olleet mu- kana leipomassa”, hän sanoo suoraan.
Suomen ja Saksan pään erot
Tällä hetkellä keskustelun tasolla monet asiat vaikuttavat olevan aluksella hyvällä mallilla, mutta Suomalaisen mielestä työ ei ole keskustelua vaan tekoja. Suomen päässä Helsingissä, Vuosaaressa, ei ole suurempia ongelmia. Vuosaaressa esi- merkiksi siivoojat tuodaan aina autolla lai- vaan ”Muumitalon” kautta, eli he eivät kulje lastikannelta. Se on hyvä asia.
Saksan päässä asioissa on sen sijaan parantamisen varaa. Laivasiivouksen ovat saanut hoitaakseen yritys, jolla on halvemmat työvoimakustannukset ja työn jälki sen mukaista.
”Kun laivan ramppi lasketaan Saksan päässä, niin siivoojat ryntäävät heti
F innlinesilla pitkän meriuran tehnyt ja tänä vuonna eläkkeelle jäävä pursimies, Heikki Suomalainen, haluaa puhua henkilöstöpolitiikas-
ta ja lastiturvallisuudesta.
Suomalaisen mukaan aluksella tuotta-
vat ongelmia myös työtuntijärjestelmien laatimiset. Vastaavien haasteiden parissa painitaan myös Viking Linen aluksilla.
”Työtuntijärjestelmien laadinnassa pitää ottaa huomioon esimerkiksi lepoaikasään- nöt. Meillä on käytössä tietokoneohjelma, joka ”herjaa” ja menee punaiselle, jos työ- tuntijärjestelmässä esiintyy työaikarikko- mus. Nyt on tapahtunut kuitenkin sellaista, että esimiehet ovat omin nimiinsä muutel- leet työtuntejamme”, Suomalainen kertoo ongelmista.
Pursimiehen mukaan työntekijät ovat il- moittaneet esimiehille, ettei merkattuja
työtunteja saa muutella ilman työntekijän suostumusta.
”Osa esimiehistä on painostanut meitä kuitenkin hyväksymään muutokset, ”ettei kone mene punaiselle””.
Toiset esimiehet puolestaan kyllä kuun- televat työtekijöiden kommentteja. Suoma- laisen mukaan aluksella törmää tällä het- kellä molempien lahden takaiseen, eli ruotsalaiseen ja virolaiseenkin työkulttuu- riin. Kannella työskentelevillä lahden takaa tulevilla esimiehillä on erilainen – passiivi- nen – halu puuttua asioihin kuin suomalai- silla.
”Herranpelko on se tekijä, mikä saa osan esimiehistä olemaan arkoja, ja ehkä ylimielisiäkin. Toisten laivojen ylityötilasto- ja seurataan tarkkaan. Samoin oman aluk- sen työaikoja, mutta ei ymmärretä, että työaikarikkomukset eivät saa olla toistuvia.
 2018 • 1 // MS 23












































































   21   22   23   24   25