Page 22 - Merimies 1 2018
P. 22

 VARUSTAMOKUULUMISIA
                 Finnlinesin uusi pääluottamusmies Esa Sallinen:
Jokainen toivoo palkkojen nousevan tällä hetkellä
Suomen taloudellista tilannetta seurataan perinteisesti laivojen kuljettamilla rahtimäärillä. Vuoden alussa kaikki suuret varustamot ilmoittivat tuloksensa parantuneen. Matkustajia ja tavaraa liikkuu hyvin myös Finnlinesilla: vienti vetää. TEKSTI JA KUVAT SAANA LAMMINSIVU
   Finnlines-varustamo on osa italialaista Grimaldi-konsernia. Yhtiö myi viime vuonna Suomen lipun alla seilanneet M/s Finneagle-aluksen, mutta liputti alkuvuodesta
M/s Finnswan-aluksen Suomeen. Alus siirtyy toukokuussa Malmö–Travemünde-reitiltä MS Finnfellow’n rinnalle Naantali–Långnäs–Kapellskär-liikenteeseen.
Tässä M/s Finnmaid-alus tulossa Vuosaaren satamaan.
Jari ”Hämis” Hämelä on tehnyt pitkän meriuran ja ensi vuonna täyttäessään 64 vuotta hän jää eläkkeelle. Finnmaidilla hän aloitti työt vuonna 2012 ja sitä ennen hän teki pitkän työuran Lillbackalla ja Nesteellä.
Hämis työskenteli maissa 18 vuotta rekkakuski- na, mistä johtuen häntä "rankaistiin" korkeam- malla eläkeiällä. "Jos olisin ollut tuonkin ajan merellä, niin olisin ollut nyt eläkkeellä jo ainakin 6 vuotta, mutta nämä ovat sellaisia omia valintoja", Hämis toteaa.
Juankoskelle muuttanut mies ei kaipaa pääkaupunkiseudulle takaisin, vaan on tyytyväinen luonnon rauhaan. Vapailla harrikan kyydissä matkustaa vaimo ja villakoira, jolle on räätälöity tankin päälle oma koppa.
O n perjantai, loppiaisen aatto. Finnlinesin M/s Finnmaid lipuu Vuosaaren satamalaituria kohti aamuhämärässä. Tuuli piiskaa kasvoja, kun Helsingin sataman satamaval-
vojat töijaavat saapuneen aluksen laituriin. M/s Finnmaidilla on kulkenut joulun py- hinä ja uuden vuoden aikaan vilkkaasti rah- tia ja matkustajia. Matruusi Jari Hämelä, kaikkien paremmin tuntema ”Hämis”, ha- luaa merimiesten ostovoimaan selkeän pa-
rannuksen.
”Suomen taloudessa menee hyvin, mut-
ta se ei näy palkoissa. Edellisvuosien pal- kankorotukset ovat kulkeneet lähestulkoon käsi kädessä in aation kanssa. Se mitä jää- nyt käteen, on näkynyt heti kulutustuottei- den ja asumiskustannusten, ylipäätään elä- misen hintojen nousussa.”
Hämiksen mukaan italialaisomisteinen varustamo on tehnyt hyvää tulosta, mutta laivan päällä säästetään.
Ikänsä merimiehen töitä tehneen Hämiksen mielestä palkalla ei pysty enää kilpaile- maan, vaan työhön motivoiva tekijä on vuorottelu. Kannella työskentelee 2 puoli- matruusia, 2 matruusia ja poosu. Kaikilla heistä on vakituiset työsuhteet.
Finnlines-varustamon pääluottamusmiehe- nä viime vuoden lopussa aloittanut Esa Sallinen on työskennellyt varustamossa
vuodesta 1996 lähtien. Yli 20 vuoden aikana hän on nähnyt varustamon alusten suuren määrän Suomen lipun alla, kun niitä oli parhaillaan 17–18 alusta. Välillä käytiin ulosliputusten myötä todellisessa aallonpoh- jassa, jolloin laivoja oli jäljellä enää vain kolme alusta kotimaassa.
Vuosaaren satamassa Sallinen paini vanhojen lamppujen kanssa. Helsingin pääs- sä laiturissa ollaan pidempi aika kuin Saksassa, eli on aikaa enemmän maissa tehtäville huoltotöille. Laivasähkömiehenä toimiva Sallinen ja saniteettikorjausmies Arto Salo vaihtoivat vauhdilla – ja hiki päässä – vanhoja lamppuja uusiin ledeihin, ennen kuin laiva jatkoi jälleen matkaa.
22 MS // 1 • 2018














































































   20   21   22   23   24