Page 43 - Merimies 1 2018
P. 43

                Konsekvenser av det nuvarande roteringssystemet:
På rederiet har man inte helt förstått påverkningarna av roteringssyste- met, säger Beda Männistö som ar-
betar som försäljare på Viking Grace. ”Ingen har kunnat visa några siffror på vad man vinner med roteringssystemet. Arbetstimschema är inte det mest mänsk- liga: människor är irriterade, trötta och stressade. Antalet sjukskrivningar har ökat”, och Männistö berättar också att de yngre anställda har tröttnat på att springa
från en arbetspunkt till en annan.
För närvarande roteras de anställda mel- lan arbetspunkter i restaurangen och tax free. Den anställde kan till exempel arbeta ett par timmar på en plats, exempelvis i restaurangen, går sedan till en annan res- taurang och sist på dagen också till tax free. ”Rotering tjänat inte heller avdelningen, om de anställda bara är där två eller tre tim- mar. Vem vill längre ta ansvar för avdel- ningen eller arbetet överhuvudtaget. Jag tror, att servicens kvalitet lider och går ner, när de anställda måste arbeta i servicearbe-
Rotera från en
arbetspunkt till en
annan tjänar inte
någon: inte den anställde, inte arbetsgivaren och allra minst kunden.
ten, som de inte har utbildning eller yrkes- kunskap för. Tyvärr syns det också utåt till kunderna.”
”Tax free-kampanjerna och -erbjudande- na samt placering av produkter ändras verkligen ofta, och den restauranganställde har ingen kännedom om våra produkter, därför att denne inte är yrkeskunnig. Kun- derna på passagerarfartygen förväntar sig till exempel på kvalitativ betjäning och in- formation om skönhetsprodukter.”
Männistö berättar att hon härförleden reste på en nöjesresa med ett annat fartyg på rederiet. Vid ett besök i fartygets butik följde hon vid sidan om, när en kund fråga-
de försäljaren om information om en pro- dukt. Försäljaren svarade, att hen inte vet någonting om saken, därför att denne bara hade kommit dit från en annan avdelning för att vikariera.
I ett annat fall frågade en kund i en  ne dining-restaurang servitören om informa- tion om vinerna. Den vikarierande servitö- ren slängde ur sig att båda vinerna ”är rik- tigt bra”. När hon  ck vin askan till bordet kunde servitören inte öppna  askan utan kunden var själv tvungen att öppna den.
”De anställda får inte anklagas för att servicenivån har sjunkit, utan den har sjun- kit genom roteringen där måste människor arbeta som mångsysslare i arbetsuppgifter, som de inte har någon som helst arbetser- farenhet för
”Tyvärr är jag rädd för, att man på rede- riet inte till fullo har förstått, vad rotering av anställda från en arbetsplats till en annan leder till.”
Med roteringen arbetar det tiotal olika personer per vecka på en avdelning. Perso- nalen känner inte längre varandra, med vil- ken den traditionella arbetsgemenskapen har försvunnit.
”Jag vill på ett sätt ta fram för den övre ledningen, att man i det nya systemet inte alls har tänkt på känslorna. Vi alla behöver en gemenskap: jag hör till det här arbets- gänget och vi har en bra sammanhållning och arbetsmotivation. För närvarande, när människor hela tiden bara går och vänder på olika avdelningar, så känner du nödvän- digtvis inte dina arbetskamrater
Rotering leder till att människor sjukskriver sig, och man anställer inte tillräckligt många vikarier Roteringssystemet skulle vara en över- gångsperiod till en bättre arbetskultur, tills schemana till slut börjar fungera, men en- ligt Männistö har övergångsperiod redan varat ganska länge och sakerna fungerar fortfarande inte. Tvärtom, fattas det mänsk- lighet i schemana. Många går från en ar- betsuppgift till annan , men inte riktigt alla. De som är på samma arbetsplats, måste
dagligen ge råd och introducera nya perso- ner i arbetet. Det tar på krafterna. Och de, som springer från arbetspunkt till ar- betspunkt, blir trötta. Antalet sjukskriv- ningar har ökat. På samma gång ”optime- rar” och sparar man.
”Om någon är sjukskriven en vecka, kan man anställa en vikarie för en eller två da- gar”, har Männistö observerat.
Besparingarna syns först i rekryteringen av vikarier
Förutom vid upprättande av scheman utre- der logistikerna fartygets vakanser. Viking Line meddelade i början av året att antalet resenärer har ökat, men på samma gång har den ett besparingsprogram. Lider nu de vikarier som har tjänat rederiet längst mest av det?
”Den rådande stilen, med vilken man idag vill uppnå besparingar, är förnedran- de. För de vikarier som arbetat länge kan arbetet helt plötsligt ta slut, när arbetsavta- let tar slut. De har kunnat ha arbetat på re- deriet i åratal, men med besparingarna tar arbetena slut för gott.”
”Det är grymt och i synnerhet i situatio- nen, där rederiet framför allt borde tänka på kontinuiteten och få nya, yrkeskunniga anställda, då de äldre åldersgrupperna pensioneras och kanske också skulle ett nytt fartyg komma under  nsk  agg.”
   2018 • 1 // MS 43









































































   41   42   43   44   45