Page 44 - Merimies 1 2018
P. 44

 INSPEKTION AV ROTERINGSSYSTEM OCH SCHEMAN
                 Anställda i M/s Amorellas restaurangavdelning och tax free:
Arbetsatmosfären är infekterad, människorna har gått i väggen och sjukskrivningarna har ökat
Ojämlikhet, favorisering av vänner och utmattning. Roteringssystemet i restaurangavdelningen på Viking Line rederiets M/s Amorella kör människor i väggen, och anställda kan inte säga vad den egentliga nyttan med systemet är.
TEXT SAANA LAMMINSIVU BILDER SAANA LAMMINSIVU OCH ANNE SAARINEN / VASTAVALO
 R oteringssystemet används i res- taurangavdelningen på M/s Amorella och utökades nyligen också till tax free. ”Roteringens” idé är, att arbetet ”optimeras”, alltså perso- nalen kan användas där behovet av arbets- kraft är som störst. Detta har lett till, att exempelvis anställda i restaurangavdel-
ningen måste springa från dukning till duk- ning mellan olika restauranger. En del av de intervjuade berättar, att man inte ens har lunchpauser insatta i sina scheman. Man kan också ha  era 12-timmars arbetspass efter varandra.
Roteringssystemet kör inte bara in per- sonalen i väggen, utan med den värderar
Viking Lines huvudförtroendeman Tero Palokoski träffade arbetstagare på M/s Amorella och M/s Viking Grace i slutet på november. Man diskuterade scheman och andra aktuella frågor, också yrkesbenämningar.
man också hela tiden avdelningens vakan- ser: hur många arbetar under veckan och helgerna. Dessutom undersöker man det totala antalet tjänster. Man har inte rekryte- rat nya på lång tid och där arbetar också personal som fungerar som vikarier på far- tyget upp till tio år.
Trots stora effektiveringsmål kan ingen ge konkreta bevis på att man med roterings- systemet har fått i stånd faktiska besparin- gar. Sjukskrivningarna har i alla fall ökat. För att kunna sköta roteringssystemet har man skapat en ny tjänst på fartyget, logistiker, vars uppgift är att upprätta arbetstimsche- man för restaurangavdelningen och tax free. (köks- och hyttavdelningen gör sina egna lis- tor.) Anställda frågar nu, om de euron som man "sparar" in på deras blod går till logisti- kerns lön. Vad är då nyttan med systemet?
44 MS // 1 • 2018























































































   42   43   44   45   46