Page 13 - Merimies 2 2018
P. 13

                                sessa. Maalis-huhtikuussa rannikkoa koh- den pakkautuvat ahtojäät.
Hakurahtia Euroopasta
Eeva VG kuljetti Kemiin kalkkilastin Rans- kasta. Kemistä alus ajaa tyhjänä Raaheen, josta kyytiin lastataan haketta, joka kuljete- taan Ruotsiin. Ruumajobia on aluksessa paljon ja kansimiehistö tekee raskasta työ- tä pakkasen keskellä.
”Ajamme kaikenlaista irtolastia. Tällä kertaa kuljetamme tehtaalle poltettua kalk- kia, mutta usein kyydissämme voi olla myös viljaa, lannoitteita tai suolaa, jota käy- tetään teihin.”
Hakurahtia ajava alus seilaa paljon myös Itämeren ulkopuolella ja hakee rahtia eri puolilta Eurooppaa.
Pursimies Andrian Neichenko pesemässä ruumaa.
”Ranskan Boulogneen ajamme usein. Sieltä haemme kyytiimme poltettua kalk- kia.”
Hakurahtiliikenteessä on vielä hieman jäljellä vanhan ajan merenkulun taikaa, sil- lä laivan seuraava määränpää voi olla aina tuntematon.
”Mitä pidemmälle ajetaan, sen parem- pi”, kapteeni Vaenerberg nauraa.
Merimatkat ovat työn mukavin osuus ja voi keskittyä pelkkään ajoon. Satamapäivät ovat sen sijaan hektisiä, koska maissa on tehtävä myös aluksen huoltotöitä. Samoin aluksen purku ja lastaus tehdään niin ri- peästi kuin pystytään, koska aika on rahaa. Sitä on nykypäivä.
Suomen hakurahtilaivat kulkevat päästöttömillä polttoaineilla
Pohjoisen Perämeren satamissa näkyy enemmän eksoottisten lippuvaltioiden aluksia, kuin omia aluksiamme. Suomalai- nen Meriaura, Godby Shipping ja ESL Ship- ping ovat tällä hetkellä lähestulkoon ainoita varustamoita, jotka harjoittavat hakurahti- liikennettä Suomen lipun alla. Suomalais- varustamoiden toiminnassa huomionar- voista – ja maailmallakin myyntivalttimme ovat – maailman ympäristöystävällisimmät alukset, jotka löytyvät siis suomalaisvarus- tamoista. ESL Shipping toi tämän vuoden
M/s Eeva VG jäänmurtajan avustuksessa Kemin edustalla.
alussa liikenteeseen maailman ympäris- töystävällisimmät kuivarahtialukset, jotka käyttävät polttoaineenaan LNG:tä ja vähä- päästöistä dieseliä. Meriauran vuonna 2016 valmistuneet uudisrakennukset kul- kevat puolestaan biopolttoaineella ja vähä- päästöisellä dieselillä. Varustamo on tuo- nut vuosien varrella liikenteeseen erikoistuneita aluksia, jotka kuljettavat esi- merkiksi tuulimyllyn osia ja panostaa voi- makkaasti vihreän teknologian kehittämi- seen.
     Suomella on maailman ympäristöystävällisin kauppalaivasto
Merikuljetukset ovat maailman ym- päristöystävällisin kuljetusmuo- to. Suomalainen kauppalaivasto
on tällä hetkellä maailman ympäristöystä- vällisin, koska käytämme vähäpäästöisiä – ja jopa päästöttömiä polttoaineita kuten nesteytetty maakaasua, eli LNG:tä. Vahvas- sa nousussa ovat myös kierrätystuotteista valmistetut polttoaineet, kuten biodiesel. Energiatehokkuus näkyy myös kuluttajien lompakoissa ja yrityksillä liikevaihdossa, kun esimerkiksi laivojen käyttämän poltto- aineen kulutus pienenee.
Muualla maailmassa ajetaan tällä hetkel-
lä pääsääntöisesti vielä perinteisillä polttoai- neilla. Tonnistoa on kuitenkin uusittava ja oman paineensa aluskannan uudistamiseen luovat kiristyvät ympäristömääräykset, jotka tulevat muuallakin maailmassa voimaan vuoteen 2025 mennessä. Suomalaiset aluk- set käyttävät jo tällä hetkellä vähäpäästöisiä polttoaineita, joten varustamoilla ja kauppa- laivastollamme on etulyöntiasema muuhun maailmaan nähden – mikä tarkoittaa myös markkinoita – kun muut valtiot alkavat uu- distaa aluskantaansa.
Suomalaisen merenkulun ja tonniston kehitys on ensiarvoisen tärkeää. Suoma-
laisten varustamoiden ympäristökeksintö- jen kehitystyö on varmasti vasta alkutaipa- leella ja uusia keksintöjä luvassa, sillä vuonna 2020 näemme purjeiden uudel- leentulon Viking Linen uudisrakennuksen myötä, johon on asennettu roottoripurje. Sen arvioidaan vähentävän polttoaineen kulutusta 10 prosentilla. Purjeen on suun- nitellut suomalaisyhtiö Norsepower, joten suomalainen merenkulku työllistää myös suunnittelutoimistoja. Suomalainen merik- lusteri tarjoaa kaikkiaan työtä alle 50 000 ihmiselle ja meriteollisuuden liikevaihto alan yrityksineen on useita miljardeja.
 2018 • 2 // MS 13













































































   11   12   13   14   15