Page 19 - Merimies 2 2018
P. 19

                                 Puheenvuoroissa nousi esille myös turvallisuuden vaarantavat ns. pimeät vaarallisten aineiden kuljetukset, jolloin kuljetettavan tavaran lastitiedot ovat puutteelliset tai virheelliset jopa tarkoituksella.
 Vastuut ja rajapinnat kuljetusketjussa
Työturvallisuuskulttuuri satamassa – Turvalli- nen kuljetusketju yhteisellä työpaikalla -tilai- suudessa4.10.2017tarkasteltiinkokokulje- tusketjua ja kaikkia sen eri osapuolia, toimijoitajatoimintoja.Kuljetusketjussatoi- minta yhdellä turvallisuuden osa-alueella hyödyttää myös muita turvallisuuden osa-alueita. Koko kuljetusketjua ajatellen eri kuljetusmuodoissaonuseinerilaisetolosuh- teet ja tutustuminen puolin ja toisin edistää turvallisuutta. Olemassa olevista riskeistä puhutaan paljon, mutta silti harvoin ymmär- retään, mitä seurauksia riskin realisoitumi- sesta aiheutuu. Ihmisten toiminnan muutta- misella on suurempi kokonaisvaikutus turvallisuuden kannalta, joten korjaavia toi- menpiteitä ja resursseja tulisi kohdistaa en- nemmin ihmisten toimintaa, eikä niinkään uusiin teknisiin laitteisiin. Turvallisuuden on oltava luonnollinen ja automaattinen osa muuta toimintaa ja työturvallisuuskulttuurin luonti kuuluu kaikille.
Puheenvuoroissa nousi esille myös tur- vallisuuden vaarantavat ns. pimeät vaaral- listen aineiden kuljetukset, jolloin kuljetet- tavan tavaran lastitiedot ovat puutteelliset tai virheelliset jopa tarkoituksella. Nämä aiheuttavat erityisiä ongelmatilanteita myös onnettomuuksien pelastustöiden yh- teydessä, jolloin käsiteltävien aineiden tun- nistaminen on keskeisessä roolissa. Kaikki mikä lisää ja edesauttaa kuljetusten turval- lisuutta ja asianmukaisuutta on valvonnan ja erilaisten mahdollisten tilanteiden takia hyvä saattaa viranomaisten tietoon. Osit- tain samoja asioita nousi esille myös Lii- kenteen turvallisuusviraston järjestämässä VAK-päivässä 1.2.2018.
Yhteiset toimintamallit kemikaalionnettomuuksiin Itämerellä
Maaliskuussa 2016 alkaneessa ChemSAR- hankkeessa luodaan Itämeren alueelle yhtenäiset toimintamallit ja -ohjeet merelli- siin kemikaalionnettomuuksiin ihmis- henkien pelastamiseksi. Tavoitteena on turvallisemmat ja tehokkaammat meripe- lastusoperaatiot sekä kansainvälisen pelas- tusyhteistyön vahvistaminen. ChemSAR kehittää myös sähköistä koulutusmateriaa- lia pelastustoiminnan tueksi. Hanketta ve- tää Turun yliopiston Merenkulkualan kou- lutus- ja tutkimuskeskus ja siinä on partnereina viiden Itämeren maan meripe- lastusviranomaisia, pelastuslaitoksia ja koulutusorganisaatioita. Hankkeella on yh- teistyökumppaneina myös varustamoita, muita viranomaisia ja meripelastusketjun toimijoita. Hankkeessa tuotettavat materi- aalit on suunnattu näille kaikille toimijoille.
ChemSAR-hankkeen Midterm Conference järjestettiin Helsingissä 6.2.2018. Tavoitteena oli esitellä hankkeen tähänastisia saavutuksia sekä saada kansainvälisten asiantuntijoiden kommentteja kehitettyihin toimintamallei- hin. Osana tilaisuutta Tiina Kapulainen Finn- linesilta kertoi vaarallisten aineiden merikul- jetuksista varustamon näkökulmasta. Laivaajan vastuulla on ilmoittaa oikeat lasti- tiedot ja varustamo toimii niiden mukaises- ti. Toisinaan lastitiedoissa saattaa olla vir- heellisyyksiä inhimillisistä syistä, mutta puutteellisten tietojen taustalta saattaa löy- tyä muitakin vaikuttimia. Tämä aiheuttaa varustamolle turvallisuushaasteita, jotka ratkaistaan tapauskohtaisesti ja varustamo puuttuu kaikkiin havaitsemiinsa puutteisiin. Kemikaalionnettomuuksien yhteydessä myös tulipalon riski kasvaa. Turvallisuuden ja onnettomuustilanteisiin varautumisen kannalta on huomionarvoista, että aluksilla on merirahdin lisäksi myös matkustajia.
Muutoksia vaarallisten aineiden kuljetuksiin ja ohjeistuksiin
Itämeren MoU on yhteisymmärryspöytäkir- ja(MemorandumofUnderstanding),jolla on hyväksytty määräykset poikkeuksena kansainväliseen pakattujen vaarallisten aineiden merikuljetusta koskevaan IMDG- säännöstöön (International Maritime Dan- gerous Goods Code). Itämeren MoU mah- dollistaasiisjoidenkinvaarallisenaineiden kuljetusten tie- ja rautatiemääräyksien (ADR ja RID) soveltamisen vaarallisten ai- neiden kappaletavara- ja säiliöajoneuvokul- jetuksiin ro-ro-aluksilla Itämerellä. Lyype- kissä Saksassa 4.–6.4.2017 järjestetyssä kokouksessa päätettiin kokonaisuudistuk- sen läpi käyneestä yhteisymmärryspöytä- kirjasta, jonka uuden määräyksen mukaan nimikkeeseen UN 2794, UN 2795, UN 2800 tai UN 3028 luokiteltujen akkujen kuljetus irtotavarana on kielletty. Itämeren MoU on saatettu Suomessa voimaan val- tioneuvoston asetuksella ja soveltaminen alkoi 1.1.2018.
Genevessä Sveitsissä 6.–10.11.2017 ol- leessa ADR-kokouksessa hyväksyttiin Sak- san ehdotuksesta muutos ADR-sopimuk- sen kuormansidontaan liittyvään kohtaan. Muutoksen jälkeen viittaus CTU-koodiin kattaa koko CTU-koodin eikä vain sen joita- kin osia. CTU-koodi (IMO/ILO-UNECE Co- de of Practice for Packing of Cargo Tran- sport Units) on YK:n merenkulkujärjestö IMOn, työjärjestö ILOn ja Euroopan ta- louskomission yhdessä tekemä säännöstö kappaletavaroiden kuormaamisesta maa- ja merikuljetuksissa. Muutos tulee voi- maan 1.1.2019.
 2018 • 2 // MS 19
























































































   17   18   19   20   21