Page 5 - Merimies 2 2018
P. 5

                                Lehden lähtiessä painoon huhtikuun puolivälissä neuvottelutulosta ei ole vielä saavutettu kotimaanliikenteen matkustaja-alussopimuksen osalta.
Yksittäiset työehtosopimusalat
Satama-alan ja vaijerilossien työehtosopimukset umpeutuivat helmikuun lopussa. Vaijerilosseille saatiin aikaan työehtoneuvottelutulos 1.2.2018. Sen sijaan satama-alan työehtosopimukseen saatiin aikaan neuvottelutulos valtakunnansovittelijan avustuksella.
M erimies-Unioniin ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:hen kuuluvaa yhteensä noin 50 satamavalvojaa ja sa- tamanosturinkuljettajaa koskevasta työeh- tosopimuksesta saatiin aikaan neuvottelu- tulos 9.2.2018 sovittelija Jukka Ahtelan avustuksella valtakunnansovittelijan toi- mistolla. Työnantajapuolella neuvottelijana toimi AVAINTA ry, joka edusti Turun, Naan- talin, Rauman, Kokkolan sekä Oulun
satamia.
Satama-alaa koskevissa neuvotteluissa
erimielisyyttä oli siitä, kenellä on oikeus neuvotella yllä mainittuihin satamiin työehtosopimus, vaikka jo ennen neuvot- telujen alkamista satamavalvojat ja sata- manosturinkuljettajat olivat liittyneet Merimies-Unionin ja AKT:n jäseniksi. Aiemmin heitä on kuulunut JHL:ään ja muihin liittoihin.
Merimies-Unionin ja AKT:n
yhteinen työehtosopimus Työehtosopimusneuvotteluita käytiin loppu- vaiheessa sovittelija Jukka Ahtelan johdolla. Hän antoi työehtosopimuksesta ensim- mäisen esityksen, jonka työnantajapuoli hylkäsi. Sovittelijan antama toinen sovin-
toesitys oli kumpaisenkin osapuolen hy- väksyttävissä ja osapuolet allekirjoittivat sovintoesityksen 9.2.2018.
Uusi työehtosopimus on Merimies- Unionin ja AKT:n yhteinen ja sitä sovelle- taan yllä mainituissa satamissa satama- valvojiin ja satamanosturinkuljettajiin. Työehtosopimukseen sisältyy myös uudet palkkataulukot ja yleisen linjan mukainen 1,6 prosentin palkantarkistus 1.3.2018 al- kaen.
Työaikatyöryhmä selvittää
jaksotyöstä luopumista
Osapuolet perustivat osana sopimusrat- kaisua työaikaryhmän, jonka tehtävänä on selvittää 30.6.2019 mennessä, miten jak- sotyöajasta luopuminen toteutetaan sopi- mukseen kuuluvissa satamissa. Jaksotyö- ajasta luopumisen jälkeen satamissa noudatettavat työaikamuodot ovat kaksi- vuorotyö ja keskeytymätön kolmivuorotyö.
Satama-alan puheenjohtaja Tapio Ristimäki on tyytyväinen luottamusmiehen aseman tunnustamisesta Merimies-Unionin satamavalvojien osas- ton puheenjohtaja Tapio Ristimäki on syntyneeseen sovintoon tyytyväinen.
”Merimies-Unionin ja AKT:n luottamus- miesten asema satamissa on nyt tunnustet- tu Suomen kaikissa satamissa. Järjestöjen luottamusmiehillä on nyt oikeus edustaa jäseniään satamissa.”
Satama-alan puheenjohtaja Tapio Ristimäki lähdössä valtakunnansovittelijan toimistolle.
  2018 • 2 // MS 5

















































































   3   4   5   6   7