Page 6 - Merimies 2 2018
P. 6

                                Jäätalvesta äityi vuosikymmenen kylmin:
kaikki Suomen ja Ruotsin murtajat olivat liikenteessä
SMU:n pääluottamusmies Mikko Ervast: Tämä on hyvä muistutus siitä, että Suomessa tarvitaan jäänmurtajaosaamista.
 Suomalaista talvimerenkulkua 2018.
työskentelemällä. Suomen tulee pitää osaamisesta ja jäänmurron jatkuvuudesta kiinni ja kouluttaa alalle lisää jääolosuhteet tuntevaa miehistöä.”
Miehistöä on irtisanottu ja nyt
osaajista on pula
Pääluottamusmies Ervastin mukaan jään- murtajilta on jo eläköitynyt ja eläköityy yhä lisää lähivuosina miehistöä.
”Jäänmurrossa on käyty vuosittain yt-neuvotteluita ja väki on supistettu mini- miin. Pidän tilannetta huolestuttavana. Nyt kun koitti kova jäätalvi, meillä on tällä het- kellä jopa pulaa osaajista, kun kaikki murtajat ovat liikenteessä. Toivon, että vii- meistään nyt ymmärretään oman jäänmur- tokaluston ja miehistön tulevaisuuden tur- vaamisen merkitys”, pääluottamusmies lähettää terveisiä.
”Ihan kuka tahansa ei osaa seilata jääolo- suhteissa, näin se vain on. Valitettavasti tä- män vuoden helmikuussa saimme tiedon, että hollantilais- ja panamalaisalus törmäsi- vät yhteen Porvoon edustalla. Alukset liik- kuivat jäärännissä peräkkäin ja toinen alus ajoi toisen perään. Nähtävästi riittävästä tur- vallisuusvälistä ei ole osattu pitää huolta.”
Vuoden 2018 helmikuusta kehkey- tyi todella kylmä. Kalevalanpäivä- nä 28. helmikuuta Raumalta lähti liikenteeseen viimeinen suoma- lainen monitoimimurtaja Nordica. Sen myötä koko suomalainen jäänmurtokalus- to on ollut tänä talvena liikenteessä.
”Eletään vasta maaliskuun alkua, mutta jäätalvi näyttää äityneen jo nyt vuosikym- menen kovimmaksi, kun talvi tästä vielä etenee”, Arctian SMU:n pääluottamusmies Mikko Ervast puhkui.
Alkutalvi oli Etelä-Suomessa leuto ja moni ehti jo uumoilla, että nurmikot viheri- öivättalvestakesään.Toisinkuitenkinkävi. Kaikkien yllätykseksi jäätalvesta näyttää muodostuvan todella kova: viimeksi kaikki suomalaiset jäänmurtajat olivat liikentees- sä talvella 2011.
”Kova jäätalvi on osoitus siitä, että suo- malaista jäänmurto-osaamista tarvitaan, sil-
lä suurin osa Suomeen saapuvista ja täältä lähtevistä kauppalaivoista tarvitsee jään- murtajan avustusta. Ilman murtajien apua alukset juuttuisivat jäihin”, Ervast toteaa.
Jäänmurtajat tuovat
turvallisuutta merenkulkuun
Kaupparahdit ovat kalliita, joten jäiden kes- kellä puristuksissa vietetyillä minuuteilla on aina hintansa. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että Suomella on riittävästi omaa jäänmurtokalustoa turvaamassa alusten kulkua. Jäärännin aukaisu kauppalaivueelle tai aluksen hinaus jäissä turvallisia väyliä pitkin lisää merenkulun turvallisuutta. Avustamaton, jäihin juuttunut alus voisi ajautua yksin esimerkiksi karille. Suomessa haavereilta on kuitenkin vältytty, kiitos osaavan jäänmurtomiehistön.
”Jäänmurto on erikoistyötä, johon har- jaannutaan töitä tekemällä ja jääolosuhteissa
  Suomalainen jäänmurtajalaivasto, talvi 2018:
Perämerellä avustavat jo Kontio, Otso, Polaris ja Urho, ja itäisellä Suomenlahdella Voima ja Sisu.
Monitoimimurtajat Fennica ja Nordica avustavat muun muassa Merenkurkussa.
6 MS // 2 • 2018
Jussi Helminen











































































   4   5   6   7   8