Page 7 - Merimies 2 2018
P. 7

                                Suomen arktinen vastuuvirkamies Anita Mäkinen: ”Suomen on otettava koppi ja myytävä talvimerenkulun osaamistamme maailmalle”
Merenkulussa puhutaan pitkälti tekniikasta ja aluksista, mutta myös miehistöjen osaaminen ja erikoistuminen ovat maallemme myyntivaltteja. Arktiset vedet aukeavat ja talvimerenkulun osaajista on jo tällä hetkellä pulaa kotimaassa ja maailmalla.
 NÄKÖKULMA:
Jo tällä hetkellä talvimerenkul- kuun ja jääolosuhteissa työs- kentelyn osaavista merenkulki- joista on pulaa. Tilanne käy vielä vaikeammaksi, kun mietitään jäissä kulkevia erikoisaluksia, kuten tankkereita. Varusta- moiden harjoittamat alusten ulosliputukset ja tonniston vähentäminen sekä varusta- moissa tehdyt väen vähennyk- set ovat johtaneet siihen, että määrättyihin tehtäviin ei löydy enää tekijöitä. Entiset osaajat ovat irtisanottu tai eläköityneet eikä tilalle ole löytynyt uutta, osaavaa työvoimaa.
 Samaan aikaan, kun keskustelu me- renkulun automatisaatiosta käy kuumana, talvimerenkulkua osaa- van miehistön kannalta tilanne on
hyytävä: heitä ei nimittäin ole riittävästi tar- jolla tulevaisuutta silmällä pitäen. Jääolo- suhteet taitavaa miehistöä ei kasva joka oksalla. Tulevaisuudessa osaajista voi olla huutava pula.
”Suomi on tällä hetkellä harvoja val- tioita maailmassa, joka kouluttaa talvime- renkulun osaavaa miehistöä. Meidän on otettava asiasta koppi ja alettava hyödyn- tää tätä mahdollisuutta maailmalla ja alet- tava panostettava asiaan”, Trafin arktinen
vastuuvirkamies Anita Mäkinen toteaa. Mäkinen kuuluu Trafissa merenkulun esikuntaan, joten hänen viestiään kannat- taa kuunnella. Suomen merenkulun tule- vaisuus on tekniikan lisäksi miehistöjen talvimerenkulun osaamisessa. Esimerkiksi arktisilla vesillä voimaan tuleva polaarikoo- di asettaa miehistöille määrätyt osaamis- vaateet, joten nyt jos koskaan Suomen tuli-
si olla hereillä maailman markkinoilla. Risteilijäliikenne arktisille alueille kasvaa tulevaisuudessa vesireittien avauduttua. Matkustaja-aluksilla ja -risteilijöillä työsken- televän miehistön tulisi olla jäissäkulkuun harjaantunutta. Helsingissä helmikuun lo-
pussa järjestetyssä Polaarikoodi-konferens- sissa kävi ilmi, että esimerkiksi pelastautu- misharjoitukset arktisilla vesillä vaativat vielä hyvin paljon harjoittelua ja opiskelua. Asiasta kertoi konferenssiin osallistunut Norjan edustaja. Hänen mukaansa arktisilla vesillä tehdyt pelastautumisharjoitukset vaativat vielä paljon parantamista niin varus- teiden, mutta ennen kaikkea ihmisten osaa- misen osalta. Vaativissa jääolosuhteissa ryh- mätyötaidot ja henkilön oma henkinen ja fyysinen kestävyys joutuvat koetukselle.
 2018 • 2 // MS 7
 TRAFI MERI 2018 -SEMINAARI
Jussi Helminen






















































































   5   6   7   8   9