Page 9 - Merimies 2 2018
P. 9

                                  Teknologiahuumassa ei saa unohtaa ihmistä
S uomen Varustamoita paneelissa edus- tanut toimitusjohtaja Tiina Tuurnala piti merenkulun tulevaisuutta valoisa-
na ja kertoi uskovansa siihen, että varusta- motoiminta jatkuu kotimaassa sekä meren- kulkijoitakin tarvitaan. Tuurnala oli samaa mieltä siitä, että autonomisten alusten paris- sa toimii tällä hetkellä monia toimijoita ja tuotekehityksessä tulee kiinnittää huomiota ennen kaikkea turvallisuuteen. Esimerkiksi maailmalta saapuneet uutiset automaattis- ten autojen aikaansaamista vahingoista ovat ikäviä.
”Imagoriskit ovat varustamoille aina suuri tekijä, jotka on otettava toiminnassa huo- mioon. Esimerkiksi maailmalla sattuneisiin Überin-kaltaisiin tapauksiin ei ole varaa.”
Tuurnala viittasi Überillä maaliskuussa
tapahtuneeseen vahinkoon, jossa automa- tisoitu auto ajoi ihmisen päälle maantiellä. Valitettavasti tämän jälkeen kuultiin vielä uu- tinen, että myös Teslan ”autopilotilla” ollut auto ajoi päin estettä ja kyydissä ollut matkus- taja kuoli. Tällä hetkellä automatisaation suh- teen on siis vielä paljon kehiteltävää, etenkin kun kyse on merillä kulkevista aluksista.
”Henkilöstön osaamisen
kehittäminen pitäisi olla perustyötä” Tuurnala toi myös esiin tärkeän näkökul- man, jossa hän korosti työntekijöiden merki- tystä merenkulussa myös tulevaisuudessa:
”Teknologiaintoilussa ihminen unohtuu. Uskon, että aina tulee olemaan ihmisen ja koneen vuorovaikutus”, hän totesi.
Tuurnalan mukaan merenkulun koulu-
tukseen panostaminen on ensiarvoisen tärkeää. Suomesta löytyy jo tällä hetkellä erikoistunutta osaamista.
”Merenkulun osaaminen on ensiarvoi- sen tärkeää myös tulevaisuudessa. Suo- messa ovat maailman vaikeimmat matalik- ko-olosuhteet seilata.”
Teknologinen kehitys koskettaa jo tällä hetkellä merellä työskentelevää miehistöä.
”Henkilöstön osaamisen kehittäminen pitäisi olla perustyötä”, Tuurnala totesi.
Tekniikan kehittyessä merenkulussa on elettävä ajan hermolla.
”Merenkulkijoiden on tiedettävä keinoä- lyn mahdollisuudet, mutta kaikkien meren- kulkijoiden ei tarvitse olla koodareita tai tekoälyn asiantuntijoita”, Tuurnala visioi tulevaisuutta.
 Kyberturvallisuus
Trafin Meri2018 tilaisuudessa oli luennoimassa myös Jarkko Saarimäki Viestintävirastosta. Hänen mukaansa tietoturvauhat voivat jo tänä
päivänä halvaannuttaa kokonaiset varustamotoiminnot ja siksi ne on otettava tosissaan.
Niin kävi esimerkiksi jo Maerskille: Ukrainassa toimiviin yrityksiin pääsi haitta- / kiristysohjelma (NotPetya) Ukrainan konfliktin yhteydessä, joka levisi sieltä Maersk-varustamon verkkoihin. Yhtiö joutui asentamaan alusta asti uudestaan 4 000 palvelinta, 45 000 pc-tietokonetta 10 päivän ajassa. Urakka vastasi käytännössä puolen vuoden työpanosta. Järjestelmähäiriö teki varustamolle kaikkiaan noin 200 -300 miljoonan dollarin vahingot.
 NÄKÖKULMA:
Virkamiehet ovat unohtaneet merimiehet automatisaatiohuumassaan?
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERI- ÖSSÄ ja muissa virastoissa on tällä het- kellä kova vauhti päällä koskien meren- kulun automatisaatiota. Vaikuttaa siltä, että valmistelutyö keskittyy tällä hetkellä ainoastaan tekniikkaan, eikä esimerkik- si merenkulkijoiden näkökulmaa ole huomioitu valmistelutyössä riittävästi, saati tuotu esiin raporteissa.
Vaikka tekniikka muuttuu, tarvitaan merenkulkuun tulevaisuudessa alan osaajia. Automatisoitujenkin laivojen ohjaus vaatii merenkulun tuntemusta.
Merenkulun työt muuttavat muotoaan, mutta tekijöitä tarvitaan tulevaisuu- dessakin.
Tästä johtuen merenkulkijat pitää ot- taa valmistelutyöhön mukaan: mitä enemmän merimiehet ovat mukana hankkeissa, joissa suunnitellaan me- renkulun automatisaatiota ja digitali- saatiota, hyödyttää se kaikkia osapuo- lia. Insinööri, koodari tai laivan kapteeni eivät välttämättä tunne aluksen toimin- taa lopultakaan yhtä hyvin kuin matruu- si, joka seisoo täkillä konkreettisesti.
   2018 • 2 // MS 9








































































   7   8   9   10   11