Page 46 - Merimies 3 2018
P. 46

                världen och fick gott självförtroende. Jag lärde mig om kosmetika och sminkning, säger Tarja Hidvegi.
Tarja behövde sin erfarenhet från skön- hetsbranschen på sin arbetskommende- ring i maj, då hon och tre av hennes arbets- kamrater tittade närmare på nya produkter på en tax-free-mässa i Tallinn.
– Där testade vi lämpliga nya dofter och krämer. Jag höll också ett föredrag om fartygets produkter för medierepre- sentanter. Även om skönhetstävlingar be- traktas som en fåfängans marknad har jag haft nytta av dem i mitt arbete, inty- gar Tarja Hidvegi.
Tarjas hat till havet och fartyg förvandla- des först till respekt och senare till kärlek i och med hennes jobb. På ett skift på Silja Serenade träffade Tarja sin blivande man, den ungerska lektorn Peter.
– Efter en dansföreställning sade jag till killen bredvid att dansarna inte höll takten. Han svarade inte, utan försvann. Efter en stund kom han tillbaka med ett glas whisky och frågade om vi kunde prata. Nu har vi pratat i tio år, skrattar Tarja.
”Det är bra att segla under finsk flagg”
När Tarja Hidvegi vaknar i sin hytt vid sju på morgonen i Stockholm är M/s Baltic Prin- cess redan redo för avfärd mot Åbo. Mässen är öppen hela dagen och bjuder på frukost, middag och kvällsmat som naturaförmån.
– Rena kläder, varmt vatten och en kort resa till jobbet ingår också i förmånerna, påminner Tarja.
Tarja Hidvegis ”arbetsvecka” är åtta da- gar lång. Därefter är hon ledig i åtta dagar.
– Lönerna, arbetstiderna och semest- rarna på fartyget följer utrikesfartens passa- gerarfartygsavtal, som Sjömans-Unionen förhandlat fram. Varje avdelning har en egen förtroendeman samt fartygets hu- vudförtroendeman som sammankallande kraft. På så sätt har vi nära till rätt infor- mation och trygghet och behöver inte lyss- na på rykten.
Baltic Princess har uppemot 500 anställ- da. Enligt Tarja har de alla gemensamt att de är mycket nöjda med att segla under finsk flagg.
Strax innan fartyget anländer Marie- hamn rusar en ängslig gentleman in i kos-
metikabutiken. Han sträcker fram telefo- nen till Tarja och ber henne titta på inköpslistan på skärmen. Han har lämnat hustruns önskemål till sista minuten.
– Våra skattefria priser är 20–30 procent billigare än i land, så att glömma hustruns önskemål hade blivit dyrt för honom, säger Tarja och fyller varukorgen.
När fartyget ankommer Mariehamns hamn kl. 13.30 stänger kosmetikaavdel- ningen i två timmar och personalen får tid att andas ut.
Flyr från kaoset
Tarja Hidvegi arbetade i nio år på Silja Sere- nade, som seglar mellan Helsingfors och Stockholm. För tre år sedan erbjöd Tallink henne möjlighet att byta arbetsplats till Åbo–Stockholm-rutten.
– Det sägs att gräset inte är grönare på andra sidan, men det var det. Vi har en fan- tastisk sammanhållning på fartyget och Åbo ligger så klart mer än 100 kilometer närmare min hemstad Björneborg än vad Helsingfors gör, intygar Tarja.
Hemma i Björneborg väntar maken Pe- ter samt från ett tidigare äktenskap veteri- närdottern och hennes familj och helikop- terpilotsonen med sin sambo på Tarja.
– Så snart jag kommit hem går jag och hämtar min dotterson. På mina lediga da- gar går jag även på teater, fikar med vänner och avslutar ledigheten med att utfordra mina nära och kära hemma. Vid bordet sit- ter min man, mina barn, mina barnbarn och min exmake och under bordet ligger ett par hundar.
– Sedan är det skönt att lämna kaoset och lugna ner sig på jobbet, skrattar Tarja Hidvegi.
Klockan 19 ankommer Baltic Princess Åbo hamn. Fartyget töms på folk och fylls minst lika fort. Klockan 20 är Tarja Hidvegi återigen på väg till Stockholm.
– Två gånger i månaden har personalen obligatoriska säkerhetsövningar. Var och en har ett eget skyddsnummer, som inkluderar en på förhand bestämd uppgift i en nödsituation, säger Tarja Hidvegi.
  46 MS // 3 • 2018











































































   44   45   46   47   48