Page 47 - Merimies 3 2018
P. 47

                Ett år med Elektra
Elektra, på svenska blixtrande, är en kvinnlig gestalt i den grekiska mytologin. I den finska vardagen trafikerar hybridfärjan Elektra Finlands livligaste färjrutt.
TEXT OCH BILD JUKKA SUNDHOLM
gått igenom fartygets tekniska finesser. Mest av allt känner man av ljudnivån på el- färjan.
– I maskinrummet är det så tyst att man egentligen inte behöver hörselskydd. Niskanens erfarenhet är att rör går sön- der på färjorna eller så uppstår det köld- broar på konstruktionerna åtminstone på vintern. På Elektra har inget av detta hänt.
Autonoma fartyg skulle knappast klara sig Samtalet med befälhavare Fabian Karlgren och Niskanen går över till robotik och auto- mation. Karlgren vrider på styrkulan och Niskanen visar Elektras systemstatus på skärmen.
– Visst skulle ett autonomt fartyg kun- na köra den här leden. Men. Lastning och lossning skulle nog inte gå så bra och så utgör fritidsbåtar en risk på den här livliga biten. Dessutom finns det alltid nybörjare som inte vet hur man åker med en färja.
En vecka efter intervjun offentliggjorde Rolls-Royce och Finferries ett samarbetsav- tal enligt vilket de ska demonstrera ett fjärr- styrt och självständigt färjfartyg på Finnfer- ries testplattform.
I första skedet är syftet att utöka säkerhe- ten på bemannade färjor med hjälp av smart teknik. Enligt ett mer långsiktigt scenario kommer självstyrande fartyg och autonoma färjfartyg att utgöra en del av sjöfartens framtid. I Finland börjar man testa smart fartygstrafik i Jaakonmeri utanför Eura å. En sak som man skulle kunna testa är navige- ring från en central i land.
 Lasten kan vara tung, men Elektras stabilitet påverkas knappt enligt besättningen.
Finlands Färjetrafik, som även kallas Finferries, är ett statligt ägt rederi som trafikerar såväl med förbindel- sefartyg som med landsvägsfärjor
och vajerfärjor. En av färjorna är Elektra, som åker mellan Pargas och Nagu. Elektra har utsetts till Finlands mest miljövänliga färja och fick nyligen utmärkelsen Årets far- tyg i samband med sjöfartskonferensen Sulphur Cap 2020 i Amsterdam.
Från och med våren 2017 har Elektra lät- tat fordonstrafikrusningen. Den genom- snittliga dygnstrafiken har varit omkring 1 600 fordon – sommartid ända upp till 2 400 fordon.
Hybridfärja
Elektra är nästan helt eldriven och är Fin- lands största landsvägsfärja. Den kan ta med sig 90 personbilar på en gång och kör sin rutt var 15:e minut.
Den drivs i första hand med elladdade batteripaket. När färjan når land laddar
batterierna i fem minuter med landström. Från styrhytten kan man se hur laddnings- uttaget sjunker ner mot färjans sida.
Stålfärjan har två 900 kW framdrivnings- motorer och två 520 kW litiumbatterier. Den har även tre dieseldrivna reservgeneratorer, som producerar el i undantagssituationer.
I offentligheten har Elektras maskineri med sina låga underhållskostnader lyfts fram som färjans styrka.
Det finska klimatet testar
”elfärjans” hållbarhet
Väggarna i kaféet vid strandgrillen på Par- gassidan har under året fått höra både för- och nackdelar med färjan. Elfärjan tål fin- ska förhållanden – eller elfärjan kommer inte att tåla finska förhållanden. Hur det än är så är det bara fikaprat och sprids inte längre än så.
– Vi har också en bastu här, men jag vet inte om den någonsin använts, funderar maskinchef Keijo Niskanen högt efter att vi
  L/A Elektra
Byggvarv: CRIST S.A., Polen Byggår: 2017
Antal personbilar: 90 Maxlängd: 97,92 m Maxbredd: 15,20 m
Djup: 3,50 m Fordonsfiler: 5 Körfiler: 450 m Batterier: 1 MWh
2018 • 3 // MS 47







































































   45   46   47   48   49