Page 44 - Merimies 3 2018
P. 44

                Hatet mot fartyg förvandlades till kärlek
När Tarja Hidvegis mamma åkte till sjöss blev den tioåriga flickan kvar ensam med sin lillasyster.
TEXT OCH BILDER JUHA GRANATH
 – Unga kvinnor är extra märkesmedvetna. Svenskarna är kräsna, medan ryssarna är ett parfymfolk, säger Tarja Hidvegi.
– D å hatade jag fartyg och havet från djupet av mitt hjärta, minns Tar-
ja Hidvegi.
Nu säljer Tarja kosmetika på M/s Baltic Princess och njuter av varje arbetsdag.
M/s Baltic Princess har lämnat Åbo hamn. Kinesiska passagerare trängs i hyt- tavdelningarnas trånga korridorer i jakten på nattlogi.
Ett par skrävlande män riktar istället stegen direkt mot baren, tills deras färd oväntat tar stopp vid kosmetikaavdelningen.
Överraskade av Tarja Hidvegis hälsning kliver de in. Skrävlandet blir till sockersöta ord när före detta Miss Suomi-finalisten Tar- ja Hidvegi tar dem till dofternas och krä- mernas värld.
– Dagens manliga passagerare luktar in- te gammal sprit som på ”den gamla goda tiden”, säger Tarja till männen, som skrattar.
Därefter följer en kort produktpresentation och några sniffningar och så har Tarja Hid- vegi, som röstats fram till Silja-koncernens bästa säljare, än en gång lyckats med det omöjliga: Tabac och Mennen, som längre fräschat upp männen, har bytts ut mot nya, exotiska dofter.
– Favoriten bland finska män är Armani och Boss. Rakvatten säljer också fortfaran- de. Mest pengar lägger de på försoningsav- delningen morgonen efter veckoslutets
44 MS // 3 • 2018





















































































   42   43   44   45   46