Page 31 - MS_4_2018
P. 31

                ”Det finns inte många lastfartyg av den här storleksklassen (M/s Mimer och M/s Mi- das). Storleken gör dem perfekta till att transportera frakt till de små och låga ham- narna i Karibien”, berättar överstyrman
martti Vähä-Pietilä.
M/s Mimer och systerfartyget M/s Mi-
das är 108 meter långa ro-ro-fartyg. De har tre lastdäck (underdäck och huvuddäck samt väderdäck), som underdäck och hu- vuddäck drivs med en hiss. Totalt sett rym- mer fartygen över 1 000 filmeter gods.
”Vi transporterar containrar som dras uppför rampen med dragmästare. Contain- rarna för det nedre lastrummet placeras i färjvagnar. På väderdäck kan containrarna även lastas uppifrån med lyftkran (lo-lo), om en sådan finns.”
”Vi besöker 13 hamnar i veckan, vilket säger rätt mycket om arbetstakten. Vi los- sar och lastar fartyget så snabbt som möj- ligt och seglar sedan vidare.”
Vindarna kan förvandlas
till orkaner i karibien
Mimer och systerfartyget Midas seglar i Små Antillerna. Ögruppen är den mest öst- ligt belägna i Karibiska havet. Vinden blåser från söder till norr och ögruppen delas där- för in i ”Leeward Islands” på den skyddade
Service- och underhållsarbetet är ett ständigt stretande under den stekande karibiska solen. När fartyget är klart är det bara att börja om från början...
 norra sidan och ”Windward Islands” på den södra sidan.
Liksom Midas trafikerar Mimer Leewar- döarna, där vinden inte slår lika hårt som på de södra öarna. Trots det kan stormarna förvandlas till orkaner i Karibiska havet. I höstas drabbades Karibiska havet av tre or- kaner samtidigt. Något liknande har inte setts under hela 2010-talet. Värst av storm- vindarna var Irma, som nådde hela 82 se- kundmeter (=295 km/h). Den lämnade ett
stråk av förstörelse efter sig. Hela 95 pro- cent av byggnaderna på turistfavoriten Bar- buda, som tillhör ögruppen Leeward, för- stördes. Ön blev en spökstad och invånarna flyttade till den intilliggande ön Antigua. Ingen vet om de någonsin kan återvända.
Befraktningsavtalet gäller
fram till slutet av i år
M/s Mimer är tidsbefraktat till amerikan- ska marinex Cargo Line för linjetrafik i Kari-
  I St. Thomas på Amerikanska Jungfruöarna
förvandlades cricketplanen till en soptipp efter orkanerna.
Maskinman Ray ”Reiska” Sealongo och däcksman Ramir ”Rami” Capatoy har trivts bra på fartyget i flera år, i upp till 9 månader långa törnar.
2018 • 4 // MS 31















































































   29   30   31   32   33