Page 32 - MS_4_2018
P. 32

                  Ibland mäter männen sina krafter genom idrott. ”Pokemon”-teamet har numera härliga tryckta spelkläder med namn och nummer på.
På BBQ-däcket i aktern på Midas umgås man alltid med god mat och dryck – kocken Kenneth Nyström trollar fram läckra måltider till besättningen.
bien. Systerfartyget M/s Midas är i sin tur tidsbefraktat till franska Cma-CGm i sam- ma trafikområde. CMA-CGM är Frankrikes största containertransportör och världens tredje största containerbolag. Det har 200 fartygsrutter mellan 420 hamnar i 160 län- der.
Godby Shipping har avtal med båda re- derier som löper ut i slutet av året. I början av oktober meddelades det att Midas avtal med CMA CGM har förlängts och nu gäller fram till december 2019.
”Som arbetsgivare är Godby Shipping helt okej”, säger Vähä-Pietilä, som arbetar för rederiet i ett tjugotal år.
I augusti förra året sålde rederiet M/s Miranda till kekepania Shipping Company Limited. Fartyget överläts till köparna i bör- jan av januari 2018. Besättningen som ar- betat på fartyget fick nya arbetsuppgifter på Godby Shippings andra fartyg.
”Det är bra att rederiet tar hand som sin besättning och att de lyckades hålla gänget i arbete”, konstaterar Vähä-Pietilä.
Rederiets fartyg har finska, estniska och filippinska besättningar. Martti Vähä-Pietilä arbetar som överstyrman på M/s Midas och har en finländare som skiftkamrat. Far- tygets besättning består av tolv man.
”Det finns inget extra folk på fartygen, vilket innebär att arbetstakten är hög. Om någon blir sjuk flyger man inte in en vikarie till Karibien bara så där. Vi kör hektisk lin- jetrafik från en ö till en annan, så det finns inte tid över för palmer och sol”, skrattar Vähä-Pietilä.
Den europeiska besättningen arbetar i sexveckorstörnar. För personer från länder utanför EU, alltså i praktiken filippiner, är törnen nio månader.
”Sex veckor är lagom länge för en ar- betsresa. Man hinner arbeta ordentligt, men visst är man helt slut när man kom- mer hem och är ledig. Det går inte att neka att filippinarna har väldigt långa och fram- för allt psykiskt tuffa törnar.”
”För personer som kommer från länder utanför EU är arbetet på ett fraktfartyg dä-
Huvuddäcket på Midas går snabbt att lossa och lasta, väder- och underdäcket lastas och lossas med en hiss på styrbord sida.
remot mer ekonomiskt lönsamt än för oss: Filippinerna kan till exempel köpa ett fint hus för sin lön. Man kan fråga sig vad vi får för vår lön i t.ex. huvudstadsregionen i Fin- land med tanke på hur höga boendekost- naderna är.”
 32 MS // 4 • 2018




















































































   30   31   32   33   34