Page 36 - MS_4_2018
P. 36

                Viking Line tänker
stänga sin resebutik
i Tammerfors
Rederiets resebutik har en paradplats på Hämeenkatu mittemot Stockmann, så om rederiets röda kännetecken försvinner från gatubilden så förvinner också rederiet ur människornas tankar. Reklam på nätet eller i tidningar når inte blickarna hos de Tammerforsbor som passerar varje dag och som bara är några steg från en bokning.
 TEXT OCH BILDER SaaNa LammiNSiVU
Rederiet Viking Lines kännetecken i Tammerfors – den röda buti- ken på Hämeenkatu – skulle ironiskt nog stänga exakt hund-
ra år efter att arbetarfolket i Finlands rö- daste stad Tammerfors krävde sina rättig- heter. Men det är precis vad Viking Line planerar.
Personalen i Viking Lines resebutik i
Tammerfors som hotas av uppsägning är förvånade. Det har varit lättare för Tammer- forsborna att kliva in i butiken direkt från Hämeenkatu och boka en resa än att behö- va klicka flera gånger och svara på otaliga frågor på rederiets webbsida för att boka en enda resa. ”Hytt med eller utan fönster?”,
”buffé eller à la carte?”, ”Vill du ha det här eller det här?”.
   Johanna Virta, Sjömans-Unionen huvudförtroendeman för Viking Lines landpersonal:
”En kryssning är en totalupplevelse från den stund man bokar resan: en webbsida kan aldrig betjäna krysssningspassagerare lika bra som en kundbetjänare.”
sjömans-unionen huvudförtroende- man för Viking Lines landpersonal Johan- na Virta är bestört över rederiets hårda linje och hur de ser på sina resebutiksan- ställda.
”Även om rederiet uppvisar ett sämre re- sultat klarar det av att sysselsätta några re- sebutiksanställda på fastlandet. Rederiet har alltid råd att dela ut dividender, så var- för söker man alltid besparingar hos de an- ställda – i det här fallet några få människor?”
”Många av dem har arbetat i många år och kan sin sak, de känner till kundbasen, alltså passagerarna. Inte en enda resebok- ningstjänst på nätet kan ge samma kund-
service som en levande människa. Det ver- kar som om det konkurrerande rederiet har förstått det. En kryssning är alltid en upple- velse från den stund man bokar resan.”
Virta har fått höra att uppsägningshotet även rör några andra förutom personalen i resebutiken i Tammerfors.
”En anställd från Träskända står också i skottlinjen. Hen bodde och arbetade på Åland, men följde med jobbet till fastlandet, där hen har ett hus och familj. Nu presen- terar rederiet hen möjligheten att återvän- da till ett liknande arbete på Åland. Hen skulle behöva sälja huset med mera. Alla förstår nog att det inte är möjligt.”
Den 12 september deltog huvudförtroendeman Johanna Virta i Sjömans-Unionens huvudförtroendemannamöte i Hagnäs.
 36 MS // 4 • 2018















































































   34   35   36   37   38