Page 40 - MS_4_2018
P. 40

                sjöfartens säkerhetspris
sea sunday till markku mylly
Sjöfartens säkerhetspris Sea Sunday för 2018 tilldelades en mycket betydelsefull finländare, Europeiska sjösäkerhetsbyråns (EMSA) generaldirektör, sjöfartsrådet Markku Mylly. Prismottagaren, generaldirektör Markku Mylly, lyfter fram sjöfartens internationella aspekt och de universella säkerhetssystem och åtgärder som det medför.
  SJÖFARTENS SÄKERHETSPRIS SEA SUNDAY inrättades 1997 av finska myndigheter samt orga- nisationer inom både yrkes- och fritidssjöfarten. Finlands Sjömans- kyrka rf är ordförandeorganisation för priskommittén. Priset består av bronsskulpturen Mannen vid rodret av Emil Cedercreutz.
M ylly har varit generaldirektör för Europeiska sjösäkerhets- byrån EMSA sedan 2012. Det är första gången som en fin- ländare har utsetts till generaldirektör för
EU:s trafikverk.
EMSA har till uppgift att hjälpa EU:s
medlemsländer och EU-kommissionen att främja sjösäkerheten samt förebygga sjö- olyckor och skydda havsmiljön från sjöfar- tens utsläpp. Som generaldirektör för EM- SA har Markku Mylly med sin energiska och målmedvetna inställning utvecklat EM- SA:s arbete och handlingssätt samt bidra- git till ett enhetligt verkställande av EU- lagstiftningen inom hela EU-området.
Prismottagaren, generaldirektör Markku Mylly, lyfter fram sjöfartens internationella aspekt och de universella säkerhetssystem och åtgärder som det medför:
”IMO är den globala reglerande kraften inom sjöfarten och det är viktigt att denna
internationella verksamhet endast regleras av en organisation. EMSA är ingen konkur- rent till IMO, utan stärker och stöder IMO:s verksamhet i Europa, då i regel alla direktiv som reglerar sjöfarten baseras på IMO:s stadgar och resolutioner.”
Markku Myllys insats som utvecklare av den europeiska sjösäkerheten har stärkt det olycksförebyggande sjösäkerhetsarbe- tet även i Finland.
Föredömlig finländare i
hemlandet och i världen
Mylly har en lång och bred karriär från sjö- farten och har arbetat med att främja sjö- fartssäkerheten under hela sin karriär. Hans gedigna kompetens bottnar i hans kunska- per om branschen, från gräsrotsnivå till de senaste EU-krusidullerna. Mylly gick till sjöss 1973. Han utexaminerades som sjö- kapten i Raumo 1980. Från 1987 arbetade han som lots på Tankar i Karleby och senare
EMSA:s generaldirektör Markku Mylly är ett föredöme för sjöfartsnäringen, myndigheter och sjömän med sitt väsen och sitt arbete. Dessutom har han genom ett omfattande nätverk av intressegrupper och samarbete kraftigt påverkat utvecklingen av sjöfartsnäringen.
på Utö. Därefter övergick han till att bygga upp VTS-systemet i Skärgårdshavet.
År 1993 utsågs han till chef för Bottniska vikens sjöfartsdistrikt. Därifrån fortsatte han till Sjöfartsverket, där han arbetade med ledaruppgifter på trafikavdelningen. I det arbetet ledde han bl.a. utredningen om bolagisering av isbrytare och blev chef för Rederiverket. Mylly började som general- direktör för Sjöfartsverket år 2004 och blev sedan verkställande direktör för Finlands hamnförbund år 2010. Efter det valdes han till generaldirektör för EMSA. Generaldirek- törens mandatperiod är femårig. Man kan vara generaldirektör i två mandatperioder, och Mylly är för närvarande är inne på sin andra.
”Jag är mycket glad över att jag fått vara generaldirektör för EMSA i sex år och kunnat bidra till att utveckla verkets verksamhet för att främja den europeiska sjösäkerheten, sjöfartsskyddet och miljöskyddet.”
 40 MS // 4 • 2018















































































   38   39   40   41   42