Page 41 - MS_4_2018
P. 41

                                   Frågor om arbetstid till havs, del 3:
Nu visslar vi ett slag ...
TEXT SaNNaLeeNa kaLLiO
SJömaNNeN: Vad är egentligen övertidsarbete och hur fastställs det i utrikesfarten? Vem bestämmer att övertidsarbete ska göras? Om man arbetar ”undertid”, påverkar det då mängden övertidsarbe- te och vad baseras lönen på? Hur fastställs övertidsersättningen?
JURiSTeN: Enligt sjöarbetstidslagen (296/1976) är den ordinarie ar- betstiden 8 timmar i dygnet och 40 timmar i veckan (4 §). Den dygnsarbetstid enligt garantilönesystemet som avtalats i kollektiv- avtalen är inte samma sak som den ordinarie arbetstid som avses i lagen, eftersom den innefattar en avtalad mängd övertidsarbete som ingår i garantilönen. Enligt t.ex. avlösningssystem A enligt ut- rikesfartens passagerarfartygsavtal är arbetstiden i dygnet 10,5 tim- mar. Den kan i arbetstidsplaneringen förläggas så att den under arbetsperioden utjämnas till 10,5 timmar i dygnet. Arbetstiden måste dock vara minst 8 och högst 12 timmar. Dagarbetare, ord- ningsmän och vakthavande omfattas dessutom av särskilda be- stämmelser och regler.
Förutom övertidsarbetet som ingår i garantilöneavtalet kan man dessutom låta arbetstagaren utföra annat (ordinarie) över- tidsarbete för vilket han får en särskild ersättning som fastställts med en särskild divisor eller ledighet. Enligt 9 § i sjöarbetstidsla- gen får en arbetstagare utöver den ordinarie arbetstiden i dygnet hållas i övertidsarbete högst 16 timmar i veckan. Minimivilotider ska också beaktas när man låter arbetstagaren göra övertidsarbete. Övertidstimmar som ingår i garantilönen eller som ersätts med lediga dagar enligt avlösningen (”vederlagsdagar”) räknas inte med i nämnda maxmängd.
Man kan inte vägra övertidsarbete på ett fartyg, dvs. till sjöss ba- seras inte övertidsarbete på samtycke som det gör vid arbete i land. Därför har även en maximal mängd övertidsarbete per vecka fastställts för att trygga tillräcklig vila och återhämtning från arbe- tet. Hur ska man då förhålla sig till de övertidstimmar som arbets- tagaren har gjort på eget initiativ t.ex. för att en normal säker drift av fartyget förutsätter att man fortsätter att arbeta även om för- mannen inte kommenderat övertidsarbete separat? Om förman- nen godkänner de utförda övertidstimmarna i efterhand när han bekräftar arbetstidslistorna så uppstår det inga problem. Om ar- betsgivaren har gett allmänna anvisningar om (eller förbud mot) övertidsarbete ska de följas. Arbetsgivaren är inte skyldig att ersät- ta övertidsarbete som utförts i strid med anvisningarna. Det är all- tid bäst att säkerställa behovet av övertidsarbete hos förmannen och få godkännande i förväg.
”Undertidsarbete” betyder här en arbetsdag då arbetstagaren inte gör alla arbetstimmar på sin skiftlista på grund av att arbetsgi-
sjÖmaNNEN Frågar, juristEN svarar
                   varen inte har arbete att ge honom eller för att arbetet förhindras av någon annan orsak. Om arbetstagaren är tillgänglig för arbets- givaren under hela den planerade arbetstiden är arbetsgivaren skyldig att betala ut lön för hela dagen. Timmar som planerats på skiftlistan men som inte utförts får inte flyttas och kommenderas som extra arbete t.ex. nästa dag. De arbetstimmar som faktiskt utfördes under dygnet ska alltid antecknas i arbetstidsbokföringen. Utrikesfartens passagerarfartygsavtal har ett undantag (5.12) från detta ”förflyttningsförbud”. Enligt undantaget kan man tidigareläg- ga eller förlänga det planerade dygnsskiftet med en timme under arbetsperioden.
För övertid betalas enligt 13 § i sjöarbetstidslagen egentlig över- tidsersättning i pengar eller, om det överenskommits genom kollek- tivavtal, i form av fritid. I utrikesfartens passagerarfartygsavtal har man gjort så och enligt det kan man byta ut tre övertidstimmar mot en ledig dag. Arbetsdomstolen har genom sitt avgörande TT 2017:65 fastställt att en ledig dag som getts som ersättning för övertidsarbete motsvarar en arbetsdag och inte minskar antalet lediga dagar enligt avlösningssystemet. Övertidsersättning i form av pengar har också avtalats i kollektivavtalet. På passagerarfartyg i utrikesfart beräknas ersättningen för övertidstimmar utifrån ga- rantilönen genom att dela den med 100. Sjöarbetstidslagen eller kollektivavtalen känner inte till någon kortare tidsenhet än en tim- me vid ersättning av övertidsarbete, så en halvtimmes övertidsar- bete ersätts också som en hel timme.
Nämnas bör också att s.k. kortmanslön är ett alternativ till över- tidsersättning. Sådan lön betalas ut i situationer då arbetstagarnas arbetsmängd har ökat på grund av att bemanningen minskat un- der resan (t.ex. på grund av sjukdom).
Utbetalningen av övertidsersättning baseras på arbetstimlistor- na och därför är det viktigt att anteckna utförda övertidstimmar och orsaken till dem. Det rekommenderas att för säkerhets skull även föra egen bok över utförda arbetstimmar, i t.ex. hörnet av ka- lendern, och framför allt över övertidsarbete och orsaken till det.
Frågor är välkomna:
sannaleena.kallio@smu.fi
    2018 • 4 // MS 41



















































































   39   40   41   42   43