Page 13 - Aineeton arvo
P. 13

UUDEN AALLON YRITYKSET MENESTYVÄT LUOMALLA RUNSAASTI ARVOA
RESEARCH DIRECTOR NUPPU GÄVERT JA STRATEGY DIRECTOR VILLE TIKKA WEVOLVE - A TRANSFORMATION COMPANY
Bisnes ei ole entisensä. Elämme outoja aikoja, kun star- tupit – kuten seuraavan sukupolven naisinsinöörejä inspiroiva leluyritys GoldieBlox tai silmälasibisneksen digitalisoinut Warby Parker - mullistavat muutamas- sa vuodessa kokonaisia toimialoja. Samalla vanhojen suuryritysten keskimääräinen elinajanodote on laskenut vauhdilla alle 15 vuoteen.
Liiketoiminnan päämäärät ja arvonluonnin edellytykset ovat muuttuneet merkittävästi. On selvää, että seuraavat vuodet ja vuosikymmenet tulevat olemaan hyvin erilai- sia verrattuna edellisiin vuosikymmeniin, kun laajat ja arvaamattomat muutokset – kuten kasvava yhteiskun- nallinen eriarvoisuus, nopeat teknologiset hyppäykset, jatkuvat taloushaasteet ja eskaloituva ympäristökriisi – pakottavat yritykset ja organisaatiot arvioimaan uu- delleen oman olemassaolonsa perusteita, rooliaan ja toimintatapojaan. Olemme keskellä bisneksen paradig- mamuutosta, loikkaa arvonluonnin uudelle aallolle, joka on jo paikoin paljastanut itsensä uusien yritystoiminnan ajatus- ja liiketoimintamallien sekä startup-maailman menestystarinoiden kautta.
Uuden aallon yritysten menestystarinoiden taustalla löy- tyy verkottuneita liiketoimintamalleja, strategista desig- nosaamista, älykkäitä teknologioita sekä oivaltavaa kas- vuhakkerointia. Mutta pohjimmiltaan menestyksessä on aina kyse yritysten kehittyneestä kyvystä ja tavois- ta synnyttää uutta arvoa maailmaan. Arvonluonnin ja yritystoiminnan uudella aallolla yhä useampi yritys on oivaltanut, että pelkän taloudellisen ja funktio- naalisen arvon luominen ei enää riitä markkinoilla menestymiseen, vaan yrityksen tulisi pyrkiä synnyt- tämään myös laajaa kulttuurista ja sosiaalista arvoa. Esimerkiksi Patagonia, laadukkaisiin ulkoiluvaatteisiin ja -välineisiin keskittyvä ja voimakkaasti kasvava kalifor- nialainen yritys, on määritellyt tarkoituksekseen ympä- ristökriisin ratkaisemisen oman toimialansa puitteissa. Se luo tällä tavoin merkittävää kulttuurista ja sosiaalista
arvoa yhdessä kaikkien sidosryhmiensä kanssa, perin- teisen emotionaalisen ja funktionaalisen arvon lisäksi.
Asiakkaat ovat myös valmiita maksamaan enemmän kokemuksista, tuotteista ja palveluista, jotka tuottavat runsaampaa yhteistä sosiaalista ja kulttuurista arvoa. Tunteet, kokemukset, status, vastuullisuus ja yhteenkuu- luvuus ovat esimerkkejä liiketoiminnan tuotoksista, joiden avulla yritykset pystyvät lisäämään toimintansa arvoa ja erottautumaan markkinoilla. Uuden aallon bisneksessä ei siis ole kyse vain nautinnollisista tuotteista, viihdyttävis- tä sovelluksista tai hyödyllisistä palveluista, jotka pyrkivät kuluttajahyödyn maksimoimiseen hinnan, laadukkuuden tai toiminnallisuuden kautta. Sen sijaan uuden aallon yri- tykset pyrkivät myös optimoimaan liiketoimintamallinsa, brändinsä ja tuotteensa ratkaisemaan yhä isompia on- gelmia ja maksimoimaan tästä syntyvää yhteistä hyötyä.
Yritykset luovat näin asiakkailleen, kumppaneilleen, sijoit- tajilleen ja työntekijöilleen enemmän ja parempia syitä osallistua yrityksen toimintaan tai ostaa sen palveluita ja tuotteita. Käytännössä tämä auttaa skaalaamaan koko liiketoimintaa, rakentamaan parempia edellytyksiä pitkä- kestoiselle menestykselle ja parantamaan yrityksen tulos- ta – minkä esimerkiksi jakamistalouden keulakuvayritys Airbnb:n eksponentiaalinen kasvu, kasvava kulttuurinen merkitys, sekä kaupallinen menestys on hyvin osoittanut.
Strateginen tutkimus- ja designtoimisto Wevolve julkaisi vuonna 2014 yhdessä Tekesin kanssa Arvonluonnin uusi aalto -raportin, joka kuvaa uuden aallon yritystoiminnan periaatteita ja tapoja tämän vuosisadan arvokkaimpien yritysten rakentamiseen. Raportti perustuu yli kahteen- kymmeneen eturivin asiantuntijahaastatteluun Euroo- passa ja Yhdysvalloissa sekä tapaustutkimuksiin uuden aallon innovaation ja arvonluonnin osaavista yrityksistä, mukaan lukien Warby Parker, jakamistalouden keulaku- vayritys Airbnb, vastuullinen urheiluvaate- ja välineyritys Patagonia, Intel ja IBM.
13


































































































   11   12   13   14   15