Page 15 - Aineeton arvo
P. 15

puhua patenteista ja tekijänoi- keuksista ihan oikeina omaisuu- serinä, mutta niiden käyttö ja käyttäytyminen ei ole lainkaan yksinkertaista. Vaikka immate- riaalioikeuden suojausjärjestel- mät ovat kehittyneet vauhdilla, niin maailma on kehittynyt vielä paa vauhtia.
Pienyrittäjän on tunnettava kohderyhmänsä ja hengitettävä sen kanssa samaa ilmaa.
vuoksi, vaan myös niihin liitty- vän käyttöinformaation vuok- si. Esimerkiksi tv-ohjelmafor- maatteja kaupattaessa yhtä tärkeää kuin kuvaus ohjelman sisällöstä ja valmistustavasta on myös referenssitieto, eli mi- ten ohjelma on menestynyt eri
AINEETTOMAN PÄÄOMAN IHMEELLINEN KÄYTTÄYTYMINEN YRITTÄJÄN ELÄMÄSSÄ
KONSULTTI MARKUS LEIKOLA / DELICATE SERVICES OY
Pienyrittäjä ajattelee aineetonta pää- omaa yleensä luovaan työhön ja innovaa- tioihin liittyvänä tekijänä, joillakin aloilla lisensoitavina oikeuksina eli tuotteena. Käytännössä kuitenkin brändi ja yritys- kulttuuri ovat vähintään yhtä tärkeitä ai- neettoman pääoman eriä, vaikka niiden hahmottaminen voi olla vaikeampaa.
Suurin osa moderneista yrittäjistä tun- tee kohtuullisen hyvin tekijänoikeuden ja teollisoikeuksien perusteet. Aineettoman pääoman juridinen suoja on alue, jossa käytäntö ja teoria yrittäjän maailmassa saattavat poiketa toisistaan paljonkin. Suomessa on vähitellen alettu
Yrittäjän todellinen aineeton pääoma ei ole pelkästään suojatussa sisällössä tai oikeu- dessa, vaan sen ydin piilee käyttötavassa: missä yhteydessä, mille asiakaskunnalle, missä kontekstissa sillä on arvoa. Avain- asemassa on se, joka sekä tietää tämän että osaa käyttää tätä tietoa menestyksel- lisesti. Arvo on aina asiakaskohtaista. Im- materiaalioikeus jää mätänemään kassa- kaappiin, ellei ole tietoa asiakaskunnasta, sen mieltymyksistä, käyttäytymisestä, hin- tajoustokyvystä ja tavoitettavuudesta.
Yrittäjän elinehto on tunnistaa asiak- kaansa ja näiden toiveet. Mitä aineet-
baaliksi että tämän yleisön tavoittamista aiempaa helpommin ja nopeammin. Toki myös kilpailu on kulkenut samaa tietä, sa- moin yksikköhintojen halpenemiset.
Pienyrittäjän on tunnettava kohderyh- mänsä ja hengitettävä sen kanssa samaa ilmaa vielä tiiviimmin kuin aiemmin, jol- loin niukkuus oli markkinoiden määräävä tekijä: se oli toisaalta este, mutta kun por- tinvartijoista oli kerran selvitty, kilpailijoita oli vähemmän. Parhaimmillaan tämä tieto on myös muutettavissa rahaksi, eli jakelu- porras voi olla kiinnostunut lisensoimaan yrittäjän IPR:iä ei vain niiden sisällön
Jo vuosituhannen vaihteessa tapaamani isot kiinalaiset internet-sisältöyrittäjät pitävät kunnia-asianaan, että heillä on esittää kuluttajille 24 tunnin sisään sama tarjooma kuin kilpailijoillakin. Sama digi- taalinen vallankumous, joka on avannut monistettavuudelle ilman rajakustannuk- sia valtavan markkinapotentiaalin, myös syö aineettomien oikeuksien omistajien mahdollisuuksia. Nopeat syövät hitaat. Luovan talouden pienyrittäjän kannalta suojausjärjestelmiä ja niihin liittyviä oi- keuksien hallinnointeja ja lisensointeja korostetaan turhankin paljon: totta, ei voi myydä muuta kuin sellaista, johon on omistusoikeus mutta se ei ole koko totuus.
nopeam-
tomampien hyödykkeiden markkinoilla liikutaan, sitä vähemmän kyse on asiak- kaan tarpeista klassisessa mielessä. Me- diassa, viihteessä ja kulttuurin alueella ihmisillä on vaihtelevia tarpeita ja toi- veita, tottumukset muuttuvat ja uusista asioista innostutaan nopeasti. Vastaa- vasti fanitussuhteet voivat kehittyä pit- käaikaisiksi ja syviksi.
Myös kuluttamisen tavat ja sitä myötä ja- kelutiet vaihtuvat. Kuuluisimpia esimerk- kejä on vinyylin korvautuminen CD-levyil- lä, CD-levyjen lataustiedostoilla ja näiden puolestaan streamauksella, jossa ei siirre- tä pysyvästi bittejä paikasta toiseen, vaan toistetaan pilvessä olevaa sisältöä omalla päätelaitteella. Kaikki nämä muutokset ovat merkinneet markkinan kasvua: sekä potentiaalisen yleisön laajenemista glo-
markkinoilla erilaisissa kilpailuympäris- töissä ja eri kanavilla. Tämä referenssitieto pienentää huomattavasti ostajan riskiä.
Brändit ja niiden johdonmukainen kehittä- minen ja jalostaminen ovat muuttumassa yhä tärkeämmiksi; niin tuote- kuin yritys- brändit, samoin kuin näiden välissä tuote- perheet ja vastaavat. Brändääminen on en- tistä enemmän yrittäjän omalla vastuulla.
Yrityksen ydin eli yrityskulttuuri on ehkä kuitenkin kaikkein tärkein aineeton pää- oma. Työntekijöiden osaaminen – ammat- titaito, motivaatio, asiantuntemus – on pitemmälle kehitettynä vakiintunutta tapaa toimia, ja parhaimmillaan yrityk- sissä osataan siirtää osaamista yksilöltä toiselle, jopa sukupolvelta toiselle. Juuri yhden kulttuurin mukainen toimintatapa
15


































































































   13   14   15   16   17