Page 14 - Aineeton arvo
P. 14

Selvityksen mukaan uudet menestyksen edellytykset voidaan tiivistää neljään periaatteeseen, jotka auttavat yrityksiä muuttumaan hyvin kokonaisvaltaisesti ja luomaan mahdollisimman runsasta arvoa:
TOIMINNAN LÄHTÖKOHTANA
ON KEHITTYNYT KYKY YMMÄRTÄÄ MUUTTUVAA MAAILMAA:
Menestyvät yritykset yhdistävät nyt rohkeasti ihmiskeskeistä tulevaisuus-, systeemi- ja de- signajattelua ja -menetelmiä löytääkseen mah- dollisuuksia kokonaisvaltaiseen innovointiin ja arvonluontiin. Näin ne onnistuvat ennakoimaan toimialansa disruptiivisia muutoksia, määrit- telemään riittävän isoja ja arvokkaita ongelmia ratkaistavakseen sekä toteuttamaan ratkaisuja, jotka synnyttävät aidosti arvokkaita kokemuksia.
INNOVAATIO ALKAA BISNESMALLISTA:
Innovatiivisimpia yrityksiä yhdistää niiden kun- nianhimoinen pyrkimys uudistua koko bisneksen tasolla. Yritysten päämääränä on yhä useammin kehittää uusia arvosysteemejä, palvelualustoja, liiketoiminta-alueita tai -ekosysteemejä, ei ai- noastaan asiakastarpeita tyydyttämään luotuja tuotteita, palveluita tai brändejä. Esimerkiksi ‘jakamistalouden’ digitaaliset palvelualustat nähdään transformatiivisena muutoksen mahdol- listajana, kun ne on optimoitu yhteiskunnallista vaikuttavuutta varten. Uudet bisnesmallit autta- vat yrityksiä luomaan jaettua ja yhteistä arvoa, ja haastavat tehokkaasti perinteisiä toimijoita ja mullistavat kokonaisia toimialoja.
Bisneksen uudesta normaalista ei ole olemassa yhtä totuutta. Selvää kuitenkin on, että bisnes ja organisaa- tiot ovat merkittävässä käännekohdassa. Loikka uuden aallon bisnekseen ei ole vaikea, mutta se vaatii rohkeut- ta haastaa vanhat totuudet ja halua löytää yritykselle ja sen toiminnalle uusi iso tarkoitus. Lisäksi tarvitaan uu- delle aallolle ominaisen digitaalisen alustamaisuuden ja verkostomaisten liiketoimintamallien omaksumista, jolloin tavoitteena ei ole vain myydä tuotteita tai palve- luita, vaan luoda edellytyksiä mahdollisimman useiden arvokokemusten syntymiselle.
KEHITYSTYÖTÄ OHJAA ISO TARKOITUS:
Edelläkävijäyritykset uskovat tarkoituksen voi- maan ohjata muutosta koko yrityksen tasolla. Tar- koitus auttaa ankkuroimaan uuden toiminnan ja merkitykset johonkin yritystä suurempaan, joka yleensä paikantuu yrityksen ympärillä olevien isojen haasteiden ja omien supervoimien leik- kauspisteeseen. Tarkoitus kirkastaa mitä varten yritys on olemassa ja luo lähtökohdan riittävän rohkeille kokeiluille sekä merkityksellisen syyn asiakkaille, työntekijöille, kumppaneille ja sijoit- tajille osallistua innolla yrityksen toimintaan.
DESIGN NÄHDÄÄN ARVOKOKEMUSTEN MAHDOLLISTAJANA:
Käytännön kehitystyö tapahtuu lopulta aina asia- kaskokemuksen tasolla. Designin arvo korostuu, kun liiketoiminnan päämääränä on tuottaa mah- dollisimman kiinnostavia ja arvokkaita kokemuk- sia ihmisille. Parhaat yritykset ovat ymmärtäneet, kuinka arvo syntyy – tai on syntymättä – hyvin käytännöllisistä, merkityksellisistä ja yhteen- hioutuneista yksityiskohdista tuotteissa, palve- luissa ja bränditarinoissa. Etenkin ihmislähtöinen ja osallistava design on olennainen osaamisalue, joka auttaa yrityksiä luomaan kosketuspisteiden kokonaisuuksia ja merkityksellisiä maailmoja, joiden kautta yritys ja sen tarjoamat ratkaisut lo- pulta koetaan, kulutetaan, käytetään ja ostetaan.
Olemme Suomessa huippuja jo esimerkiksi muotoilussa, peliteollisuudessa ja startup-kulttuurissa, mutta ehkä seu- raavana tavoitteenamme voisi olla näiden osaamisalueiden kehittäminen välineiksi jotain itseään suurempaa varten. Kuten Intelin futuristi Brian David Johnson totesi tutki- musta varten tehdyssä haastattelussa, voimme optimoida systeemejä ja yrityksiä oikeastaan mitä tahansa päämääriä varten. Meidän tulee nyt valita haluammeko niiden menes- tyvän toteuttamalla rohkeasti arvojamme, toiveitamme ja unelmiamme, vai kuihtuvan tavoitellessaan ainoastaan yk- siulotteista kuluttajahyötyä ja taloudellista voittoa.
14


































































































   12   13   14   15   16