Page 53 - Arvoa synnyttävän liiketoiminnan lähteillä
P. 53

                kasvaatimusten paineessa Kyseessä on murros, uusi ajattelumalli pois arvo- ketjuajattelusta kohti kokonaisvaltaista, monipuolista arvonluontia loppu- käyttäjälle
Yritysten ja eri toimialojen roolit muuttuvat Näin on käynyt perinteiselle tavaratalo Stockmannille, joka keskittyy kiinteistöliiketoimintaan, ja vakuu- tusyhtiöille kuten OP:lle, joka muuntuu asiakaskeskeiseksi palvelutavarata- loksi sairaaloineen ja autonvuokrauksineen Mottona on ”Kannattaa seurata asiakkaita, ei kilpailijoita” Samanlainen murros on tapahtumassa yritysten välisessä liiketoiminnassa
Liiketoimintaekosysteemien muodostuminen on kasvun ja arvonluomisen tehokkain vauhdittaja Ekosysteemiosaamisen kehittyminen luo itsessään edellytyksiä Suomelle kasvaa ekosysteemien kärkimaaksi maailmassa
Lisätietoja
Artikkelin taustalla on noin 15 viime vuoden tutkimus- ja yritysten kehitystyön seuraami- nen ja ajatusten edistäminen. Tekstissä on hyödynnetty erityisesti yhtä tuoretta julkaisua: http://www.vtt. /inf/pdf/technology/2017/T311.pdf
 UUSI ARVONLUONTI JA ASIAKASARVO 53





























































































   51   52   53   54   55