Page 14 - Matkalla Euroopan parhaaksi
P. 14

Visio kasvaa ihmisten unelmista
Vincit Oy
Kun muutos on arkipäivää, jatkuva sopeutuminen on elinehto. Vincitissä eteenpäin menemisen matkaeväinä ovat rakkaus ja intohimo työtä kohtaan sekä loputon kehittyminen.
Nyt ollaan tamperelaisen ohjelmistoyritys Vin- cit Oy:n ovella eikä epäselväksi jää, mistä on kyse. Nuorta väkeä tulee ja menee, ja ilmassa on selvästi tekemisen meininki. Toimitiloissa on mustaa ja valkoista, energisellä punaisella höys- tettynä. Työn tekemisen tunnelma on tiivis.
”Olemme tehneet liki 300 asiakasprojektia ja edelleen sata prosenttia asiakkaistamme suo- sittelisi meitä kollegalleen”, henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen toteaa.
Projektinvetäjä Olli Raivola teki kuukauden nuija -pää- töksen pyörän hankkimisesta koko porukan yhteiseen käyttöön. Kyydissä on henkilöstöjohtaja Johanna Pys- tynen.
Rakkaudesta työhön
”Kun tekee sitä, mitä rakastaa, on myös innostu- nut kehittämään koko ajan. Intohimo, kova työ ja jatkuva kehittyminen näkyvät luonnollisesti myös taloudellisissa tunnusluvuissa, kasvussa ja tuloksentekokyvyssä”, Pystynen kuvailee.
Vincitissä hyödynnetään tarinoita ja unelmia yhteisen vision rakentamisessa. Vincitissä teh- dään, kokeillaan, testataan ja pilotoidaan. Jos jokin ei toimi, askelmerkkejä korjataan tai yrite- tään jotain muuta.
”Tärkeintä on yhdessä työstäminen ja jo- kaisen unelman esille tuominen. Jatkossa jo- kaisella vincitiläisellä on oma yksilöllinen ura- polkunsa, jonka omistajuutta siirretään yhä vahvemmin esimieheltä ihmiselle itselleen”, Pystynen sanoo.
Kuukauden nuijat
Pystynen korostaa, että Vincitin innovatiivinen toimintamalli on yrityksen näköinen. Sitä ei voi suoraan kopioida toiseen organisaatioon, mut- ta siitä voi ottaa mallia ja sitä voi soveltaa. Stra- tegisesti tärkeällä ja koko henkilöstöä osallista- valla tavalla yhteisöllisyyttä voidaan tehostaa pienin kustannuksin.
Yrityksen aulaan parkkeerattu musta jopo on saanut etulokasuojaansa yrityskuvaan kuu- luvan kumiankan. Jopolla on helppo hurauttaa vaikka Tampereen keskustaan asiakastapaami- seen.
”Kuukauden nuija -päätösten tavoitteena on antaa symbolisesti henkilökunnalle vastuu- ta työhyvinvoinnista. Kerran kuukaudessa yksi työntekijöistä kopauttaa päätöksensä aamiais- pöytään ja luovuttaa päätösvallan seuraavalle. Jopo on tästä yksi esimerkki”, Pystynen sanoo.
12
Kuva Sari Okko


































































































   12   13   14   15   16