Page 16 - Matkalla Euroopan parhaaksi
P. 16

Kokeileva kulttuuri kannattaa
Arla Oy
Avoin ja kokeileva yrityskulttuuri pistää ajatukset liikkeelle ja ideat lentoon. Kun ollaan hereillä ja ajan hermolla, uutta syntyy parhaimmillaan yhteistyössä asiakkaan kanssa.
14
”Menemme kuluttajan luokse kylään ja tu- tustumme heidän kulutustottumuksiinsa. Pe- rinteiset kuluttajatutkimukset eivät riitä, sillä ihmisten puheet eivät aina vastaa toimintaa. Kun päästään jääkaapille, todellisuus paljastuu”, markkinointijohtaja Saija Moisio hymyilee.
Rohkeutta & vastuuta
Kuluttajien osallistaminen kertoo Arlan kokeile- vuuteen perustuvasta yrityskulttuurista, jota ku- vataan sanoilla johtaminen, tunne ja luominen.
”Johtajuus tarkoittaa ihmisten johtamista ja ih- misistä huolta pitämistä. Kyse on myös siitä, että ihmiset johtavat itse itseään”, Moisio korostaa.
”Innostamme ottamaan vastuuta ja ideoi- maan. Kokeilemme uusia toimintamalleja ja et- simme uusia ratkaisuja. Jos joku ehdottaa jota-
”Kuluttajatutkimukset ovat tärkeä osa kokeilevaa yritys- kulttuuriamme”, Saija Moisio sanoo.
kin, sitä lähdetään kokeilemaan ja kehittämään yli yksikkörajojen.”
Tietoiset kuluttajat
Kokeilevasta yrityskulttuurista kertoo keväällä 2013 aloitettu rahkatuotteen kehitystyö. Vuot- ta myöhemmin syntyi tuote markkinoille, jotka olivat jo räjähdysmäisessä kasvussa.
”Lähtökohtana oli tutkimustieto, jonka mu- kaan peräti yli 90 prosenttia suomalaisista kiin- nittää huomiota proteiinin saantiin, tärkeimpä- nä syynä koko kehon hyvinvointi.”
”Olemme ylpeitä suomalaisesta tuotekehitys- tiimistämme. Euroopan lanseeraukset edustavat aidosti kuluttajalähtöistä toimintaamme. Tänä päivänä ihmiset ovat pitkälti oman elämänsä ra- vitsemusterapeutteja. He ovat hyvin tuotetietoi- sia ja tutkivat tarkasti pakkausselosteita.”
Kotimaisuus kunniaan
Arla on kansainvälinen yritys, mutta kotimai- suus on voimissaan. Maito tulee meijereihin 650 suomalaiselta tuottajalta ja noin 18 900 lehmältä, jotka tuottivat viime vuonna 180 mil- joonaa litraa maitoa.
”Suomen kauppojen hyllyillä myymämme maito on sataprosenttisesti suomalaista. Jokai- nen oma tuote ja purkki valmistetaan Sipoon tuotantolaitoksella”, Moisio sanoo.
”Suomen Arlaa johdetaan edelleen sen juu- rilta käsin. Olemme tänä päivänä energinen haastaja. Emme kopioi, mitä muut tekevät, vaan kokeilemme ja kehitämme uutta.”
Kuva Soile Kallio


































































































   14   15   16   17   18