Page 15 - Matkalla Euroopan parhaaksi
P. 15

Intohimosta hyvään ruokaan
Eskimo Finland Oy
Asiakaskokemus, digitalisoituminen ja Eskimo-konsepti. Näiden kolmen kivijalan varaan on rakennettu melkoinen muutos, jolle ei hevin loppua näy. Nyt katsellaan jo vuoteen 2040.
”Taistelemme parhaiden makujen puolesta. Ke- hitämme ratkaisuja sekä synnytämme ideoita ruoan valmistamiseen, säilyttämiseen ja kuljetta- miseen sekä keittiön puhdistamiseen”, strategia- ja brändijohtaja Susanna Paloheimo tiivistää.
Tiivistys on vaatinut paljon työtä, joka on toteutettu vauhdilla, intohimolla ja isolla ener- gialla. Intensiivisen työskentelyn aikana on ky- seenalaistettu lähes kaikki.
”Kuppi kerrallaan”
Vuoden alussa käynnistyneen muutosmatkan aikana nopeisiin liikkeisiin tottunutta Palohei- moa ei ole koko ajan naurattanut. Ilmassa on ollut hämmästelyä ja muutosvastarintaa, koska uuden luominen on tuonut mukanaan paljon vanhasta luopumista.
”Muutos on helppo viedä paperille, mutta ihmisten oivalluttaminen on vaikeampi paikka. Se vaatii välitöntä vuorovaikutusta, asioiden toistoa ja yhteistyötä”, Paloheimo sanoo.
”Muutamme maailmaa kuppi kerrallaan. Su- sanna etenee vauhdilla ja minä olen se jarru”, operatiivinen johtaja Pauli Aaltonen hymyilee.
Asiakas nousee ykköseksi
Eskimolla asiakaslähtöisyys ei tarkoita vain asia- kaspalvelun parantamista, vaan koko yritystä koskettavien kohtaamispisteiden määrittelyä tuotannosta markkinointiin.
”Asiakas on työnantajamme. Opettelemme etenemään valitulla linjallamme ja tekemään yhdessä yhteisen hyvän puolesta. Puhumme osaamisesta ja intohimosta. Kehityksessä ovat mukana kaikki: johto, henkilöstö, asiak- kaat ja sidosryhmät”, Paloheimo ja Aaltonen sanovat.
Eskimo-keittiössä tehdään yhdessä. Brunssin valmiste- lun lomassa Pauli Aaltonen, Pirjo Hakanpää ja Susan- na Paloheimo pääsivät puhumaan yhteisestä muutos- matkasta.
Uusi strategia tiivistyy #Eskimo2040 -tunnuk- seen, jolla halutaan viestiä perheyrityksen kvar- taalia, 25 vuoden ajanjaksoa. Muutosprojektin tärkeimpänä tavoitteena on kannattava kasvu. Lisäbuustia haettiin Tekesin Liideri-ohjelmasta, joka visioi Suomeen Euroopan kilpailukykyisim- piä työpaikkoja.
”Lähdimme tukemaan muutosta, koska se koskettaa perinteistä teollisuustoimialaa, hyö- dyntää digitalisoitumista, on kokonaisvaltainen ja vie yritystä tulevaisuuden kansainvälisille kil- pailukentille eli juuri sinne, missä suomalaista osaamista nyt tarvitaan”, Tekesin asiantuntija Pirjo Hakanpää sanoo.
13
Kuva Matti Hietala


































































































   13   14   15   16   17