Page 9 - Matkalla Euroopan parhaaksi
P. 9

Kyläyhteisössä on voimaa
Viikinkiravintola Harald
Kun ravintolan asiakkaan ottaa vastaan Ljúf Lempeä tai Sigrid Iloinen, hymy on herkässä. Joskus herkässä on itkukin, kun asiakas on niin otettu hyvästä ruoasta ja palvelusta.
”Viikinkiravintolan liikeidea syntyi 1997. Sittem- min se on osoittautunut hyväksi ja toimivaksi. Katselemme kaikkea viikinkilasit päässä, brän- diä jatkuvasti pienin askelin kehittäen”, toimi- tusjohtaja Keijo Hyvönen alias Gunnar Korkea- otsa kertoo.
”Kehitystyössä tärkeässä roolissa on henkilö- kunta, johon koko palvelumalli vahvasti nojaa. Työntekijöiden ideat myös vievät Haraldia jat- kuvasti eteenpäin”, kehitysjohtaja Raine Verho eli Erik Merenkulkija lisää.
Suuri Kirja kertoo
Harald tarjoaa jotakin sellaista, joka oli aikoi- naan osa viikinkien elämää. Raskaan arjen vas- tapainoksi viikingit olivat sangen persoja juhlis- tamaan eloaan pöydäntäytteitä säästelemättä. Niin tehdään myös Haraldissa.
Ravintolan arvomaailma, brändi, strategia ja johtamiskäytännöt on koottu Suureen Kirjaan, joka toimii kaiken ohjenuorana. Keskiössä on kyläyhteisö, jossa teemaan sopivasti pukeutu- neet viikinkikylien piiat ja rengit sekä kyläpäälli- köt toimivat vieraistaan huolta pitäen.
Vuosittain sisään tulee lähes 20 000 asia- kaspalautetta, joista liki 99 prosenttia on joko loistavaa tai hyvää. Viikinkiravintola Harald Hel- singin ravintolapäällikkö Leena Yletyinen alias Ljúf Lempeä kertoo, että toisinaan asiakkaat herkistyvät hyvän ruoan äärellä kyyneliin asti.
Rehdisti ja avoimesti
”Vahvuutemme on yrityskulttuuri, jota ei voi sellaisenaan kopioida, sillä se heijastuu nimen- omaan ihmisistä. Vahvan yhteishengen kulma- kiviä ovat pitkäjänteisesti kehitetty brändi, rehti ja avoin esimiestyö sekä kaikkien tahto kulkea samaan suuntaan”, Hyvönen sanoo.
”Kun ongelmia tulee, niihin puututaan nope- asti pistämällä Suuren Kirjan mukaisesti viikin- kikäräjät pystyyn. Suuresta Kirjasta löytyy sivu myös henkilökunnan lupauksista, joista pide- tään kiinni.”
”Meille on kehittynyt parissa vuodessa hyvä työyhteisö ja rento ilmapiiri. Kyläyhteisöstä pi- detään aidosti huolta. Pääsemme vaikuttamaan koko yrityksen toimintaan sekä palvelumallin kehittämiseen, mikä tuo työhön lisää merkitys- tä”, Ljúf Lempeä lisää.
Raine Verho (vas.), Leena Yletyinen ja Keijo Hyvönen kat- selevat maailmaa viikinkilasien läpi. Brändiä kehitetään aktiivisesti yhdessä koko henkilöstön kanssa asiakkaita kuunnellen ja ajan hengessä.
7
Kuva Sari Okko


































































































   7   8   9   10   11