Page 50 - Työpoliittinen aikakauskirja
P. 50

Katsauksia ja keskusteluja
Työpoliittinen aikakauskirja 1/2017
Koostumus muuttuu
Kun alemman korkeakoulututkinnon suoritta- neiden määrä kasvaa ammattikorkeakoulu-uu- distuksen seurauksena, myös alemman kor- keakoulututkinnon suorittaneet muuttuvat monin tavoin erilaiseksi joukoksi kuin aiemmin. Koska opistoaste oli niin paljon suurempi kuin alempi korkeakouluaste ennen ammattikorkea- koulu-uudistusta, muuttuvat alemman korkea- koulututkinnon suorittaneet uudistuksen jäl- keen asteittain koostumukseltaan pitkälti van- haa alimman korkea-asteen suorittaneita vas- taavaksi joukoksi. Siirtymävaiheessa tapahtuu muitakin huomattavia muutoksia.
Helpoin esimerkki uudistuksen vaikutuksista on ikärakenteen muutos. Siirtymävaihe näkyy aluksi hyvin voimakkaasti alemman korkea- koulututkinnon suorittaneiden ikärakenteessa ja vastavalmistuneiden osuudessa. Kun alemman korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus nousi noin 4 % ikäluokasta lähes neljännekseen, nousi alle 30-vuotiaiden osuus alemman korkea- koulututkinnon suorittaneista 12 prosentista 29 prosenttiin vuosina 1995–2005. (Väestön koulu- tusrakenne) Samoin vastavalmistuneiden osuus oli luonnollisesti hyvin korkea, mutta kääntyi 2000-luvulla laskuun, kun yhä suurempi osa aiemminkin vastaavia tutkintoja suorittaneista oli suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Ei olekaan yllättävää, että nuorten (18–34-vuo- tiaiden) osuus korkeakoulutetuista on noussut ja että 2000–2014 vastavalmistuneiden osuus korkeakoulutetuista on pienentynyt. (Asplund & Vanhala, 2016, 40-41)
Myös korkeasti koulutettujen sukupuolira- kenne muuttuu. Alin korkea-aste oli näet nais- valtainen (naisia noin 60 % tutkinnon suorit- taneista eri ikäryhmissä), mutta alempi kor- keakouluaste miesvaltainen (40 % naisia) vielä 1990-luvun puolivälissä. Opistoasteelta siirty- neet naisvaltaiset alat ovatkin nopeasti muutta- neet alemman korkeakoulututkinnon suoritta- neiden sukupuolijakaumaa. Siksi ”naisten osuus kaikista 18–64-vuotiaista korkeakoulutetuista on kasvanut melkoisesti” kun se on noussut 49
prosentista 56 prosenttiin vuosina 2000–2012. (Asplund & Vanhala, 2016, 33)
On myös hyvä huomata, että korkea-asteen tutkinnon suorittavien sukupuolirakenteessa on tapahtunut 2000-luvulla hyvin vähän muu- toksia. 20–39-vuotiaista korkea-asteen tutkin- non suorittaneista naisia oli 60 % niin vuonna 2000 kuin vuonna 2012. Kaikki muutos on siis tapahtunut vanhemmissa ikäryhmissä. Sielläkin muutos näyttää tapahtuvan vain koska mata- lammin koulutetut ja korkeasti koulutettujen osalta miesvaltaiset ikäluokat ovat poistuneet työmarkkinoilta. Vuoden 2015 55–59-vuotiaista korkea-asteen tutkinnon suorittaneista naisia oli 58 %. 30 vuotta aiemmin, vuonna 1985, kun sama kohortti oli 25–29-vuotias, oli naisten osuus 57 %. Nuorissa ikäryhmissä korkeasti koulutetut ovat 2015 vain hieman naisvaltaisempia kuin vuonna 1985. Valtaosin syyt naisvaltaisuuden kasvuun eivät näyttäisikään seuraavan viimeisen 30 vuoden aikana tapahtuneista koulutuspoliit- tisista muutoksista.
Alemman korkeakoulututkinnon suorit- taneiden koostumuksen muutos näkyy myös työllisissä ja työvoiman ulkopuolella olevissa. Naisten osuus työllisistä alimman-korkea-as- teen tai alemman korkeakouluasteen suorit- taneista nousi vain noin 3 prosenttiyksikköä, mutta ”eniten naisten osuus työllisistä on nous- sut alemmalta korkeakouluasteelta valmistu- neiden ryhmässä” (Asplund & Vanhala, 2016, 34), nousten yli 10 prosenttiyksikköä. Ja vaikka naisten osuus korkeakouluasteen suorittaneista muusta syystä työvoiman ulkopuolella olevista on kasvanut (Asplund & Vanhala, 2016, 35), on osuus korkea-asteen suorittaneista muusta syystä työvoiman ulkopuolella olevista laskenut.
Edelliset muutokset näkyvät myös koulutus- aloittaisessa rakenteessa. Yliopistoista valmistu- neet alemman korkeakoulututkinnon suoritta- neet olivat vain harvoin suorittaneet terveys- ja sosiaalialan tai tekniikan alan tutkintoja. Sen sijaan opistoasteella nuo alat olivat, sairaanhoi- tajien ja insinöörien ansiosta, suuria aloja, ja sel- laisina myös ammattikorkeakouluihin siirtyivät.
50


































































































   48   49   50   51   52