Page 36 - Työpoliittinen aikakauskirja 3 2017
P. 36

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 3/2017
yhteiskunnan tasolla. Digitalisaatio tekee kui- tenkin yhä helpommaksi sellaiset toimet, joilla työtä tekevät pääsevät itse määrittelemään hyvän työn kriteerejä, kertomaan työelämäi- hanteistaan ja unelmistaan tai rakentamaan unelmiensa työelämää. Kyse onkin enää lähinnä resurssien kohdentamisesta tutkimus- ja kehit- tämismenetelmiin liittyvään kehittämistoimin- taan sekä laajemman hyväksynnän ja tahtotilan luomisesta ihmisten suoralle digitaalisvälittei- selle osallistumiselle ja osallisuuden kokemuk- sen rakentamiselle myös työelämän ja sen ide- aalien osalta.
Syitä työhön liittyvien ihanteiden tutkimuk- sen ja muun myönteisten työelämäasioiden huomioinnin niukkuuteen voisi siis etsiä tutki- muksellisista lähestymistavoistakin, vaikka oma osuutensa vinoumassa lienee niin medialla kuin työelämäntutkimuksen tieteellisten keskuste- lujen tai tutkijoiden perinteisten orientaatioi- den ja keskustelujen ongelmakeskeisyydelläkin. Uudenlaisia menetelmiä ja lähestymistapoja olisi luontevaa kehittää niin kansalaisten osal- lisuuden vahvistamiseksi kuin työn tulevaisuu- den ymmärtämiseksikin.
Ihanteiden tutkiminen on erityisen tärkeää juuri nyt, koska digitalisaatio mahdollistaa hiljal- leen yhä moninaisempia työnteon tapoja, muut- taa tehtäviä ja aiheuttaa vanhojen ammattien katoamista ja uusien syntyä (esim. Oksanen 2017). On todennäköistä, että ihmiset alkavat toteuttaa unelmiaan, jos ja kun niiden toteut- taminen helpottuu. Näin ollen ihanteet tulevat ohjaamaan tulevaisuuden työelämän kehitystä yhtenä muutosvoimana siinä kuin teknologiset, taloudelliset, ekologiset tai muut sosiaaliset ja inhimillisen tason voimatkin.
Tässä artikkelissa tuomme esiin yhden vaih- toehdon työhön liittyvien ihanteiden ja unel- mien tutkimiseen. Kyse on digitaalisesta hyö- typelistä, jota voisi luonnehtia myös pelillis- tetyksi digitaaliseksi tutkimusinstrumentiksi. Tutkimuskohteenamme ovat sosiaali- ja terveys- alan johtajien ihannetyöpäivän piirteet. Teema oli yhtenä kiinnostuksen kohteena kehitettäessä
digitaalinen pelillistetty tiedonkeruun tapa ja väline, joka valmistui 2016 Tekesin, Tampereen ja Turun yliopistojen sekä Työterveyslaitoksen rahoittaman hankkeen lopputuotteena (JoPe johtamispeli 2016). Tällä hetkellä juuri sote-alan johtajien työhön liittyvien ihanteiden tuntemi- nen on ajankohtaista meneillään olevan mit- tavan sote-uudistuksen johdosta, joten tämän ryhmän ottaminen tutkimuksen ensimmäiseksi kohteeksi oli luontevaa.
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen arviointi- ja kehittämispeli kerryttää monenlaiseen tutki- mukseen ja kehittämistyöhön soveltuvaa dataa. Peliä on tähän mennessä ehtinyt pelata 424 joh- tajaa joko pelin kehitystyöhön osallistuneilla työpaikoilla tai alan johtamiskoulutuksissa.
Kuva 1. JoPe johtamispeli kokoaa digiajan mahdollisuuksia hyödyntäen tietoa työelämästä.
Johtamispeli koostuu useista osioista. Yksi näistä minipeleistä käsittelee ihannetyöpäivää. Siinä pelaaja saa ”tuunata työpäivän” mieleisek- seen. Osiossa on leikillisiä piirteitä, joilla pyri- tään tukemaan eletystä arjesta irtaantumista, haaveiluun heittäytymistä ja rohkeaa unelmien kuvaamista. Itse tehtävistä suurin osa on kui- tenkin luonteeltaan varsin tavanomaisia moni- valintakysymyksiä. Tässä artikkelissa käytämme ihannetyöpäivää käsittelevän minipelin tuotta- maa aineistoa, joka koostuu pelaajien vastauk- sista 26 tehtävään.
36


































































































   34   35   36   37   38