Page 38 - Työpoliittinen aikakauskirja 3 2017
P. 38

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 3/2017
pelaajan tekemiin valintoihin, mutta siinä on mukana samankaltaista leikillisyyttä, jota löy- tyy monista nykyisin tavanomaisista sosiaali- sessa mediassa leviävistä testeistä. Vastaajista noin kolme neljäsosaa piti kuitenkin saamaansa luonnehdintaa osuvana ja itseään kuvaavana. Pelillisistä elementeistä ja piirteistä ihannetyö- päiväosiossa on hyödynnetty nopeaa palautetta, visuaalisuutta, leikillisyyttä, mielikuvitukselli- suutta ja tarinallisuutta.
Aineisto ja sen analyysi
Ihannetyöpäivää käsittelevän minipelin tuot- tama aineisto on osa JoPe – johtamispelin (JoPe johtamispeli 2016) tuottamaa aineistoa. Aineiston yhtenä erityisenä piirteenä voidaan pitää sitä, että se karttuu jatkuvasti. Aineisto on myös monitasoista koostuen niin kutsutusta primääritiedosta, jolla tarkoitetaan pelaajien pelissä tekemiä valintoja, sekä sekundaarisesta tiedosta, joka puolestaan on pelijärjestelmän lokien kautta kertyvää tietoa. Pelaajien itses- tään antamat taustatiedot, pelin lokitiedot sekä pelattujen minipelien tiedot tallentuvat tieto- kantaan, josta aineisto voidaan ladata analysoi- tavaksi.
Jokaista tehtävää tai kysymystä kohden on useampi muuttuja. Ensisijainen muuttuja ker- too pelaajan pelissä tekemän valinnan, kun taas
toissijaiset muuttujat sisältävät muun muassa pelaajan kysymyskohtaiset päätöksentekoajat, kysymyksen katselukerrat, pelaamisajan päi- vämäärät ja kellonajat sekä kuinka mones peli- kerta on kyseessä. Tässä artikkelissa käytetty aineisto sisältää myös vastaajien kirjoittamaa avovastaustyyppistä tekstiä. Pelin ylläpitokäyt- töliittymästä on aineiston lisäksi ladattavissa eri käyttäjäryhmät. Aineistoa on alkanut ker- tyä vuoden 2015 syyskuusta alkaen. Peliä on pelannut heinäkuun 2017 loppuun mennessä 424 henkilöä yhdeksästä eri organisaatiosta sekä johtamiskoulutuksista. Ihannetyöpäiväänsä on tästä joukosta tuunannut 359 henkilöä eli noin 85 prosenttia kaikista pelaajista.
Ihannetyöpäivä-minipelistä kertyneen aineis- ton avulla on tässä tarkasteltu ihannetyöpäivään kuuluvia piirteitä yleisellä tasolla sekä sukupuo- len suhteen. Analyysina on käytetty chi^2 – riip- pumattomuustestiä sekä tarvittaessa Fisherin tarkkaa testiä. Tilastollisesti merkitsevinä eroina pidetään p<0.05 arvoja.
Kokonaisuudessaan johtamispelin yhtenä ideana on antaa mahdollisuus organisaatioille verrata pelaajien vastauksia niin yksilö- kuin organisaatiotasollakin. Käytännössä organisaa- tion johtajalla / pääkäyttäjällä on mahdollisuus tarkastella pelistä muodostunutta dataa muo- dossa ”oma organisaatio vs. muut pelaajat”. Myös
Kuva 2. Työpöydän ääreen asettautuneista johtajista 85 % kävi tuunaamassa ihannetyöpäiväänsä valintaikkunasta.
38


































































































   36   37   38   39   40