Page 64 - 3 2018
P. 64

Katsauksia ja keskusteluja Työpoliittinen aikakauskirja 3/2018
 Työmarkkinatori muuttaa
tapamme etsiä töitä ja
työntekijöitä
Henriikka Kokkola1 – Ville Pyylampi2 – Mikko Rantahalme3
Johdanto
Kohtaanto-ongelmasta on tullut yhä suurempi este sekä ihmisten työllistymiselle että yritys- ten kasvulle. Työvoiman kohtaanto-ongelmasta puhuttaessa viitataan konkreettisesti tilan- teeseen, jossa samanaikaisesti on sekä työttö- myyttä että puutetta työvoimasta. Kohtaanto- ongelmaan johtavat tilanteet, jossa olemassa olevan työvoiman osaaminen ei vastaa työelä- män nopeasti muuttuvia tarpeita tai pienem- mässä mittakaavassa vaikkapa tietyllä paikka- kunnalla ei ole yrityksen tarpeisiin soveltuvia tekijöitä. Työttömyysjaksoja pitkittävä ja yritys- ten kasvua jarruttava haaste on valtiontaloudelle äärimmäisen kallis. Esimerkiksi elokuussa 2018 julkaistussa Elinkeinoelämän keskusliiton yri- tyskyselyssä jopa 70 % vastanneista kertoi koh- danneensa haasteita työvoiman rekrytoinnissa.
Nykypäivänä työntekijälle esitettäviä vaati- muksia ovat mm. elinikäinen oppiminen sekä valmius vaihtaa aivan uusiin työtehtäviin entis- ten kadotessa esimerkiksi robotisaation tai teko-
älyn alta. Vastaavasti työnantajalta vaaditaan mm. kykyä pitää huolta työvoimansa osaami- sesta sekä aivan uudentyyppistä kykyä sanoit- taa, millaista osaamista juuri tiettyyn työtehtä- vään ja työyhteisöön kullakin hetkellä tarvitaan. Haasteena on myös työnantajien kova kilpailu tiettyjen ammattialojen osaajista.
Käytännössä työnhakijan pitäisi löytää itsel- leen sopivat avoimet työpaikat lukuisien työn- hakukanavien joukosta ja siinä sivussa etsiä vielä mahdollisesti piilotyöpaikkoja. Vastaavan ongelman edessä on myös työnantaja, jolla on valittavanaan suuri joukko työnvälitysalus- toja sekä rekrytoinnissa auttavia yrityksiä. Työnvälitysalustojen, -sovellusten ja rekry- tointiyritysten erikoistumisen arvioidaan ole- van vasta alussa, joten ongelma tulee vain kas- vamaan.
Työelämässä on jo pitkään näkynyt trendi, että työnantajat keskittyvät ydintoimintoihinsa ja ostavat muut toiminnot sekä harvemmin tar- vittavaa työpanosta ulkopuolelta. Viime aikoina
 1 Henriikka Kokkola, BBA, kehittämisasiantuntija, KEHA-keskus
2 Ville Pyylampi, FM, viestintäasiantuntija, KEHA-keskus
3 Mikko Rantahalme, MBA, (Ylempi-AMK) Hankejohtaja, KEHA-keskus
64




















































































   62   63   64   65   66